Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Här är en länk till min ledare i Världen Idag, idag. Tycker att det är viktigt att även vi pastorer berör globala överlevnadsfrågor. Även frågor där det inte går att koppla ämnet direkt till bibelord, utan där man måste resonera utifrån mer övergripande principer. Ledaren handlar om den globala energiförsörjningen och dess utmaningar, både ur miljösynpunkt, ekonomisk synvinkel och politisk.

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Det är bra, Stefan, att du engagerar dej både i frågor kring livet efter detta och i frågor kring livet före döden. Det kallar jag ”kronologisk bredd”. F.ö.: ”Det eviga livet börjar här eller inte alls”. Bara för att ”himmel och jord ska förgås” får vi ju inte medvetet kacka i eget bo (som Gud har skapat) och därmed sabotera tillvaron för våra medmänniskor. Och bara för att vi personligen ska dö (förmodligen, för ”vi skola icke alla dö”) ska vi ju inte leva medvetet ohälsosamt.

  • Roger Gustavsson

    Har Gud någon uppfattning om energipolitiken, frågar sig Stefan retoriskt. Svaret landar i att vi har ett ansvar att förvalta Guds skapelse. Artikeln inskärper energins vitala betydelse i vårt samhälle. Det är svårt att inte hålla med. Så långt.

    Energisystemet är sammanlänkat med världsekonomin heter det i artikeln. Men därmed är det en fråga om makt och  rättvisa. Något som bara framskymtar indirekt. För det är välkänt hur ojämlikt världen är uppbyggd också med energiförbrukning som parameter.

    Vidmakthållandet av världsekonomins struktur har alltidtagit  realpolitiska uttryck, långt innan en eventuell väpnad konflikt om Nordpolens tillgångar briserar. Krig som har motiverats utifrån ädlare syften har ibland haft sin grund i säkrandet av energiflödet, av oljetillgångar. Om det bara handlade om en liten ökenstats suveränitet skulle väl Gulfkriget i början av 1990-talet knappast (?) ha engagerat vår enda supermakt, för att ta ett exempel.

    Min tanke är att vi som västerländska  kristna kan ha lite svårt att genomskåda retoriken när den kommer från ”kristna” imperier. Att vi hummar med om ”clashes of civilisations” mellan kristna och muslimska kulturer också när den underliggande konflikten handlar just om energin. Jakob talar om att de rika ”smädar det sköna namn som har nämnts över er”. Kanske det idag också är rika kristna (med eller utan citationstecken) som gör att det sköna namnet smädas.

    Artikeln väcker tankar. Det skulle vara intressant att få en vidare analys av vad Gud egentligen har för uppfattning om energipolitiken, också utöver miljöaspekten där vi oftast, åtminstone i teorin, håller med varandra. Går det Stefan, utifrån Bibelns gudsrikestanke, att få en världspolitisk orientering? Om du ändå är i skrivartagen… 😉



Subscribe to Stefan Swärd