Tidningen Dagen har denna vecka informerat om försäljning av bolaget till norska Mentor Medier. Det norska bolaget har varit en framgångsrik utgivare under många år av den norska kristna dagstidningen Vårt Land. De har sedan slutet av 90-talet varit storägare i Dagen, och sedan i Dagens ägarbolag Swedmedia.
Det som nu händer är att de svenska ägarna av Swedmedia och bl.a. dotterbolagen Dagen och Librismedia istället blir stora ägare i Mentor Medier. Ägandet i Mentor Medier är spritt på många mindre ägare så de svenska samfunden blir stora ägare i det norska bolaget. (jag är inte inblandad i denna process, men så här har jag uppfattat saken)
Kristet mediesamarbete över nationsgränserna tycker jag är välkommet. Detta är en förstärkning av ett samarbete som redan finns. Norrmännen har också varit duktigare än svenskarna på att driva kristen dagstidning och har något positivt att tillföra som ägare. De svenska samfunden behöver dock utmejsla en tydlig ägarstrategi i Mentor Medier och aktivt bidra till utvecklingen av koncernen, annars blir det bara en helt tjänstemannastyrd koncern.
När ägandet av kristna mediebolag breddas och internationaliseras, finns det också risk att man tappar bort något väsentligt. Det är den nära församlingskontakten, och den visionära puls som präglar den lokala församlingsmiljön. Tidningen Dagen startades av en superentreprenör med en djup förankring och uppbackning av en församlingsrörelse. Den dynamik som detta skapar, det finns en risk att detta tappas bort när ägarna blir allt fler och avståndet till den enskilda församlingen blir allt större. Därför är det viktigt att de svenska samfunden aktivt engagerar sig i utvecklingen av Mentor Medier och alla dess dotterbolag, där Dagen blir en av dem.
Det finns också risk att den ideologisk och andliga puls som har varit den avgörande drivkraften för en tidning som Dagen, också tappas bort efter hand om det blir stora tjänstemannastyrda koncerner långt bort ifrån vanliga församlingar. Det är av stor betydelse att ägarna utser chefer för redaktionerna som är väl förankrade i ideologi och teologi, och som har en tydlig agenda, att främja kristna tron, och främja en missionerande och evangeliserande kristendom. Och utifrån en medveten hållning kan motarbeta kyrkans inre sekularisering och urvattning av trosinnehållet.
Kloka ägare inser att man bör stärka och bevara den ideologiska profil som präglat en tidning som Dagen. Inte minst för att inte tappa marknadsandelar och läsare. Samma hållning är också nödvändig att slå vakt om när det gäller Librismedia AB.
En kristen tidning behöver präglas av sina kristna värderingar och den hållning till kristen tro som ägarna står för. Journalistisk kan aldrig vara strikt objektiv. Det är alltid en värdering hur man formulerar en rubrik, vilka ämnen man tar upp, hur man vinklar frågor och hur man gör en kritisk granskning. En bra kristen tidning kan dock aldrig bli, och får aldrig bli, ett propagandablad för de samfund som är ägare. Den kritiska journalistiska granskningen, är en grundbult för bra tidningar, och det gäller även kristna tidningar.
Det är synd att förändringen leder till oklarheter kring ledningen. Daniel Grahn är en utmärkt och kompetent person så jag har inget emot honom som publisher. Det är dock synd att Elisabeth Sandlund delvis petas åt sidan, hon har gjort ett bra jobb som chefredaktör för Dagen, och har blivit en kristen profil. Inte minst genom att hon är en av få kristna företrädare i TV-rutan. Att vara chefredaktör för tidningen Dagen är en av de tyngsta posterna i svensk kristenhet, och det kan skapa ett utrymme i media, som vi har ett stort behov av i svensk kristenhet. Elisabeth har där gjort ett bra jobb. Och när vi får fram så bra kvinnliga ledarprofiler, är det synd att de ska fösas åt sidan. God bless Daniel Grahn som publisher, men jag hade önskat en lösning där Elisabeth fick behålla sitt jobb. Elisabeths förankring i förnyelse- och väckelsekristendom har också varit en bra garanti för att de sidorna ska tydligt finnas med i utformningen av tidningens innehåll.