Vad ska vi göra med Svenska kyrkan?

Det är sen måndagkväll och jag är åter i Stockholm igen. I går besökte jag gudstjänsten i Svenska Kyrkan i Skellefteå, landsförsamlingen. Staden är ett starkt lutherskt fäste sedan hundratals år tillbaka, Svenska kyrkan och EFS har haft en stark ställning i Skellefteå under hundratals år.

Bilden från denna gudstjänst bekräftar det jag hör från alla håll när det gäller Svenska Kyrkan. Mycket få gudstjänstbesökare, och mycket hög medelålder. Flera generationer har tappats bort. Unga Skelleftebor har inte längre någon relation till kyrkan. Och jag förstår, gudstjänsten har ett upplägg helt anpassat för generationen 70-plus.

Håller Svenska Kyrkan på att ramla ihop som ett korthus? Allt hålls uppe av en stark ekonomi, fortfarande sju miljoner formella medlemmar, och hela apparaten med vigslar, dop och begravningar, kulturevenemang, fortfarande vanligt med konfirmationer etc. Men var finns den gudstjänstfirande församlingen?

Frågan är angelägen för oss frikyrkliga. Vi har inte alls Svenska kyrkans kontaktnät och ingång hos svenska folket. Vi har inte heller Svenska kyrkans rika tradition. Det är frikyrkornas ansvar att be för Svenska kyrkan och tro på en vändning. Frikyrkorna gynnas inte av Svenska kyrkans kollaps. Vi behöver varandra.

Jag saknar dock krismedvetandet och de konkreta planerna på hur man ska vända trenden. Det kanske mer handlar om budskapet än metoderna och formerna. Evangeliet om Kristus, uppståndelselivet, förlåtelsen, seger över synd och djävul, befrielse i Jesu namn, Gudsriket på frammarsch och i antågande – är det inte tillräckligt för att utmana och samla människor? Men får man höra det i Svenska Kyrkan? I klara kyrka i Stockholm får man höra det, och där är det ständigt fullsatt.

Jag tänker om den kontroversiella gudstjänst jag skrev om härom veckan, det var kontroversiellt. Men det var mer än 6000 personer där, det var överfullt, mycket skratt och glädje, och det var låg medelålder, och alla generationer var på plats. I skellefteå landsförsamling hände inget spektakulärt, men det var tomt, mest grånade hår, och minst sagt tråkigt. Jag gick på fotboll senare under eftermiddagen. Det var betydligt roligare.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Anna

    Vad ska vi göra med frikyrkan?

  • http://www.citykyrkanorkelljunga.se Margret Sundin

    Anders Gunnarsson
    Jag respekterar den åsikt som du och många har ang dopet. Min har jag redovisat mycket kort för. Vi är alla på väg mot himlen och vi har olika kallelse hrä i tiden, min är att vara pastor och förkunnare med öppet sinne i dialog med kolleger och syskon och ibland på detta sätt.

    Var välsignad och ha en bra helg i Åsljunga, sjön har hållit flera grader över 20 stor del av sommaren, passa på med ett dopp! Vi kanske ses
    Margret Sundin
    http://www.citykyrkanorkelljunga.se

  • Ulf Stenlund

    #51
    Precis som med SvK,, be för den!

  • Läsare

    Anna Karin och maja

    Detta kallar jag flum flum, om svk hade varit den kyrka/församling som följt den första församlingen läror och tro så hade vi inte behövt oroa oss och faktiskt bry oss om.

    För det ni många gånger kalla,r att håna, klanka ner, gnälla på, kan faktiskt vara broderlig eller systerlig omtanke och kärlek.

    Detta borde ni ju förstå för svk verkar ju vara full av förståelse och kärlek där det mesta får plats, förutom då kanske dom ”frikyrkliga”

  • Läsare

    Anders Gunnarsson

    I bibeln kan jag bara hitta ett dop, så till viss del håller jag med dig, det gäller bara att förstå vilket som är det rätta.

    Så om en människa döpts som nyfödd och senare i livet upptäcker att bibelns dop är något helt annat och vill följa det så kallar jag det inte för omdop, för den människan är det det enda och rätta dopet.
    Men som sagt vi skall väl inte tjäbbla om det här så jag sätter punkt för min del med denna korta åsikt.

  • http://www.brefvet.com Gunnel

    48 Maja
    men visst är det härligt, att det kommit in några typiska frikyrkosånger i Psalmer och Sånger? Lite mer sputt på sången utan att bli bötfälld är inte dumt. Till orget så klart! -:)

  • http://gbajohansson.blogg.se/ Gun-Britt Johansson

    Oskar m.fl.

    ”Urvattnad teologi, förlorat hoppet om SvK, SvK spelat ut sin roll”

    Ett axplock från skörden ovan. Till er som tycker att SvK spelat ut sin roll och har en urvattnat teologi samt till dig som förlorat hoppet om SvK har jag några frågor?

    1, Hurdan teologi har den kyrka/samfund som du tillhör?
    2. Hurdant är ditt hopp till den rörelse/samfund som du tillhör?
    3. Hur ser utveckligen (medlemsmässigt, statistiskt, antal nyplanteringar osv.) ut i ditt samfund?

    Om du finns här inne som har något värdefullt att dela med dig av kunde besvara frågorna och berätta lite om hur ni har det så kanske jag tar och rycker upp bopålarna och kommer och delar gemenskapen, teologin och framtidshoppet. Det är nämligen inte så mycket bevänt med den varan i det samfund som jag tillhör.

  • http://http//avemarisstella.blogspot.com Anders Gunnarsson

    # 57 Gun-Britt

    1. Mkt bra; m a o samma som Paulus; Petrus och Clemens (första kristna skriften av Roms 3e biskop)..
    2. Extremt stort hopp. Matt 16:16ff ”…inte ens dödsrikets portar skall bli henne övermäktig…”
    3. Bra. Allt hade plussiffror förra året. Men tror att vi nu går igenom ett stålbad eftersom det traditionella glömdes bort på 60-talet och ersättningen gjorde många präster minst sagt förvirrade (t.ex. homosextolerans och därmed också pedrasti)… 2000-talet har redan gjort mycket för hennes återgång till större trohet mot arvet och ser med tillförsikt mot ett mer ekumeniskt och katolskt årtusende i Sverige; då det förra var ett våldsamt misslyckande (läs om de två första Gustav:arna och deras barn i Svedala: den förstas son blev katolsk storkung och den andras dotter hoppade av förfallet :-) )

  • Stefan Svensson

    Re #33
    Stefan, sikta inte på att få KONTAKT med Svenska kyrkan, sikta hellre på att få en RELATION.

  • Anna-Karin

    Men Anders Gunnarsson…..”homosextolerans och därmed också pedrasti……” Vad i hela friden menar du??

    För övrigt tycker jag att Stefan Svensson i inlägg 59 har en viktig poäng!!

  • http://avemarisstella.blogspot.com/ Anders Gunnarsson

    # 60

    Jag menar bara att präster som gjort övergrepp gjorde det på småpojkar. Att homosexuella präster i så stor utsträckning har fått spelrum i romtrogna sammanhang berodde på liberalismen efter 2a vatikankonciliet. Det är nu ändrat…

  • Per-Erik Johansson

    61. Då är det bara de heterosexuellas övergrepp kvar nu då?

  • anders

    Det finns idag en växande skara människor ,framförallt yngre som är kristna och tillhör ingen traditionell folk eller frikyrka .Folkkyrkan lever kvar i bonde samhället som är dött.därför mest äldre ,Frikyrkan är en produkt av industri och folkrörelse Sverige ock befinner sig i dödsryckningarna.Sluta att tjata om församlingen, bygg nätverk istället och vill man kalla dessa församling så gärna för mig

  • http://http//avemarisstella.blogspot.com Anders Gunnarsson

    # 62

    Känner du till någon syndfri kyrka? Vår förste påve förnekade sin Herre. Vår förste proffsteolog förföljde Kyrkan. Vår förste kassör hängde sig efter att ha förått sin Herre. Har du hittat något bättre… Ring mig gärna i så fall!!!

  • Läsare

    #64
    Anders nu är du riktigt vilse i pannkakan, kan du inte sluta att tokförsvara denna villokyrka i absurdom.

    Går väl inte att skylla allt som gått och går snett i din kyrka på att andra misslyckats.

    Sen har dom tre du nämner aldrig tillhört katolska kyrkan och Petrus var deffinitivt ingen påve med dummstrut. Dessutom gjorde ju en sina fel innan han mötte den riktige Guden, känns som att det skulle vara fler som borde få det mötet.

  • http://http//avemarisstella.blogspot.com Anders Gunnarsson

    # 65

    Om Petrus inte var påve; så får vi stryka större delen av NT; t.ex. Matt 16 och Joh 21. Välkommen att upptäcka en av Svensk kristenhets mest förborgade hemligheter; att Jesus inte kom till mänskligheten i Svedala 1593 eller 1907; utan genom urKyrkans munkar och nunnor det första milleniet; i den odelade Kyrkans namn. Hon finns än idag och har 1980 år bakom sig; hon tror detsamma idag; hon firar mässa på samma sätt idag (se St Justinus Martyren:s ”Apologia prima” från första århundradet) och hon har samma auktoritetsstyrning idag. Välkommen att slänga bort några fördomar!

    Se http://socrates58.blogspot.com/2006/03/50-new-testament-proofs-for-petrine.html
    http://avemarisstella.blogspot.com/2010/05/85-vanliga-invandningar.html

  • Anna-Karin

    Men pojkar, pojkar……”ruskar huvudet”….

    Nu är ni igång med ”min kyrka ärmycket bättre än din kyrka”, ”jag tror minsann rätt”, ”din kyrka är humbug men min är bra”……mm…….

    Visa varandra respekt,alla tror inte lika men det behöver inte vara fel för det. Vi har olika förutsättningar, olika behov.

    Sov gott nu! :-)

  • Läsare

    Anders

    Dessa kapittel säger väl inget om att Petrus var påve i rolig mössa.

    Försvara ditt försvarstal istället om, som verkar handla om att ”har någon annann gjort fel så är det okej att hela din rörelse gör mängder av fel

  • Läsare

    #67

    Jag är inte med i någon kyrka :-)

  • Anna-Karin

    Nej kanske inte någon kyrkomedlem, käre Läsare men syföreningen ”Märka ord” tror jag visst har dig i medlemsmatrikeln….. ;-D

  • http://avemarisstella.blogspot.com/ Anders Gunnarsson

    # 67

    Jag tänker inte försvar något. Vi har syndare; flera har syndat svårt (inkl. mig själv). Därför är jag katolik. Syndare behöver mycket nåd! Sexförbrytare behöver slängas ut från prästyrket och så sker… Och nyrekryteringen av homosexpräster är totallt stoppad. Då blir det inte fler pedraster. Men syndare finns kvar. Tyvärr!

    F ö står jag till 100% för mitt inlägg under #58. 2000-talets är katolicismens i Nordeuropa (och syd). Det blir ett spännande millenium!

  • Läsare

    # 70

    Kanske det, under ditt namn då kanske :-) 😉 😉

  • eva

    Du har så rätt angående Skellefteå. Rädslan för förändring är så stor att alla som vill komma dit med sin levande tro och de upplevelser man har utifrån det andliga uppvaknandet som är så stort nu inte känner sig välkommen. Det är fler utanför kyrkan som värnar om det. Där sitter folk tysta och har inga synpunkter på någonting när det ges tillfälle till att dela tankar o synpunkter.
    Ser kyrkan som så många institutioner som dysfunktionella familjesystem fasaden fin men inuti råder tystnadens kultur och ganska mycket kaos, kyrkan verkar vara sist som vaknat. Lika många som växt upp i religiösa hem talar om samma känslomässiga problem som dom som kommer ur alkoholistfamiljer och den straffande Guden(Mamma o pappa är dom första Gudarna för många barn) Förvrängda budskap och dubbelmoral . Vi har alla en skuggsida personlig o kollektiv alltså också kyrkan precis som alla andra institutioner. Fader stat och moder kyrka med uråldriga programmeringar håller mångaskambundna. Gud bryr sig inte om att hierarkier rasar utan att vi vaknar upp inför vår helighet är det viktigaste vilka vägar vi än tar tror jag.

  • Hannu Ruokola

    Det är såsom många kommentatorer har skrivit här, att Stefan Swärd kritiserar SvK på ett typiskt frikyrkomaner. Stefan Swärd har sina rötter i Maranata-rörelsen, som visar fortfarande sitt flammande motstånd mot SvK och RKK. Vi måste förstå SSs reaktioner i denna fråga, liksom hans syn på Kungahuset, Benny Hinn och bilda nya församlingar.

    Det är minst sagt dumt att kritisera SvK på detta sätt. SvK har dock bra levande teologi och välgrundad i bibeln och kyrkans historia, när man sätta sej in i det hela. Det är helt rätt, att majoriteten av medlemmarna i SvK har övergivit bekännelsen och tron, men det finns flera rörelser med olika framtoning, som vill hålla sej till den klassiska lutherdomen.

    Jag som frikyrklig har upplevt värre liberalisering inom frikyrkan än i SvK. Allra värsta är, när man tar bort gudstjänsten och gör något annat i stället. I SvK, där vi brukar gå, läser man Guds Ord, minst tre texter. I den kyrka, som vi tillhör på pappret, kan det bli ”gudstjänster” utan predikan. Det finns ingen gudstjänstsordning, som styr, då styr människans tyckande och upplevelse. Det är beklagligt.

    Kvinnopastorn i Örkelljunga litar verkligen på sej själv och sina upplevelser. Jag bara funderar på vad blir det med Kristus och Hans frälsning i dopet? Jag tycker, att du skulle slappna av med dina krampaktiga beslut och prata med vännerna på Strandhem. Mina frikyrkliga fördomar försvann och den nidbild, som jag hade haft, är nu borta och jag förstår det ännu tydligare, att frälsningen är helt i Kristus och dopet och nattvarden förkunnar starkt om detta!

    Vi behöver bra reformatorisk teologi både i SvK och frikyrka. Vi kan inte längre lita på upplevelser, vi måste ha sådana grunder, som inte växlar från generation till generation, och där finns det den lutherska läran. Tänk på det!