Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Min predikan i Elimkyrkan idag kan man lyssna på genom att gå in på www.elimkyrkan.org och sedan klicka till höger på nedladdningar, och sedan klicka på predikan 2010-08-01. Jag går där igenom Filipperbrevet kapitel 3, vers 12-21. En sak man undrar över som en vanlig svensk pastor, vad beror det på att en predikan av Benny Hinn väcker en sådan enorm uppmärksamhet, medan en vanlig predikan av en vanlig svensk pastor en vanlig söndag väcker noll uppmärksamhet. På vad sätt skiljer sig denna predikan från Hinn? Det är en stilla fundering man har. Jag är den förste att erkänna att Hinn är mycket mer begåvad än vad jag är som folktalare och kommunikatör. Men är det andra saker som skiljer? Den stora frågan för mig är inte Hinns predikan, utan hur vi kan lyfta nivån på den vanliga svenska predikningarna, vanliga söndagar, av helt vanliga pastorer.

 

  • http://www.brefvet.com Gunnel

    En predikan skall självklart tåla genomgång av församlingen på alla punkter, Den som duperar bör avslöjas. Den som tagit hit fel teologi från USA bör be om förlåtelse. Det räcker med alla analyser nu!

    Sjuka människor skall inte utnyttjas offentligt! Fattiga skall inte hotas med förbannelser!
    Domen skall först och främst gå genom mitt liv innan jag förkunnar evangelium.

  • Andreas

    Nu är du så där mystiskt otydlig igen angående Hinn! Skillnaden mellan din och Hinns predikan är att du förkunnar god kristen tro och Hinn gnostisk TV-kristendom. Hinns skicklighet som talare bygger på ett stort mått av manipulation.

  • Ulf Stenlund

    Predikan måste i första hand handla om det Gud vill ha sagt just där och då till de åhörare som samlats. Vare sig det gäller en större eller mindre predikant är det förstås av frukten man känner trädet. Gud är dessutom inte beroende av predikanten. Han kan verka både i ”torra” möten och där mer smörjelse är tillstädes. Personligen tror jag att Lewi Pethrus var rätt ute när han pekade på vikten av att vinna en och en. Vad det gäller är att bygga församling.

  • Mattias

    Angående varför predikningar av svenska predikanter inte väcker så stor uppmärksamhet utanför kyrkväggarna tror jag har med att göra att det är svårt att få tag på dessa. Eller folk orkar inte/har inte tid att leta. En variant vore en svensk sida som Sermon Audio där predikningar läggs upp söndag efter söndag, onsdag efter onsdag av svenska predikanter. Där inne skall de sorteras efter Bibelkapitel, ämnen, vem som predikar osv. En plats där man kan nå en mängd svenska predikningar utan att behöva surfa runt på diverse församlingars hemsidor. Ta en titt på http://www.sermonaudio.com/main.asp om du inte har besökt den förut.

  • wildwest

    Om Du vill ha uppmärksamhet så föreslår jag att Du nästa gång predikar samma irrläror som Mr Hinn. Då får Du säkert omedelbara kommentarer i Elimkyrkan, i nästa steg av pastorskollegor som blivit kontaktade av Dina bekymrade och sorgsna medlemmar och kritiken mot Hinn här på bloggen är nog bara en västanfläkt av vad som händer då…

  • O

    Det finns en inspelning där Hasse Alfredsson visade prov på god predikokonst men om någon skall lyckas bättre än BH så vore Joe Labero antagligen rätt person han kan säkert knuffa ikull folk så att det ser naturligt ut .
    Men kan någon säga mig var det står att han tog på min panna och jag föll.Däremot kan jag läsa att Jesus reste upp människor eller han spottade i sanden och gjorde en deg som han la på ögonen allt var praktiskt och enkelt med direkt resultat

  • Olof

    Det kanske kan handla om en frustration över att charlataner som Hinn får en sådan enorm uppmärksamhet, och efterföljelse, inom den karismatiska delen av kristenheten? Att vi så glatt, villigt och lättfärdigt tolererar heresier och anti-evangelisk livsstil, ytligt showmanskap osv? Hinn blir en träffpunkt för den här – rättmätiga – frustrationen? Ett sätt för många vanliga kristna att säga sitt medan många pastorer yrar om att ”välsigna” och ”behålla det som är gott”? En tanke i alla fall.

  • http://johnvandinther.org john van dinther

    V kan tala om predikokonst, smörjelse, relevans eller biblisk förankring… Men jag tror att vi som predikar för våra församlingar ska predika det som vårt nätverk av kontakter, båda inom och utanför församlingen, behöver och vi ska utrusta församlingen att fulfölja sitt uppdrag. Det finns en hel del medlemmar och besökare i våra sammanhang som inte vill bli utrustade till tjänst… då kan det vara tuff när man möter en sådan samling av människor.
    Naturligtvis finns det några som har en speciell förmåga att kommunicera… andra skapar spektakel, igen andra ger människor vad de vill ha… Men för oss gemene man (kvinna) i den lokala församlingen är det så att troheten till Guds Ord, egen förnyelse (så att jag kan dela med mig av vad Gud gör just nu i och igenom mitt liv), och uthålligheten i visionen och uppdraget leder till ett större gensvar bland våra medlemmar och kontakter. Jag tycker det är (varje gång) en fröjd att predika i New Life (www.newlife.nu), och trots att jag inte heller är en begåvad talare som andra får jag specifik feed-back och uppmuntran om det som jag har predikat om… Varför? För att människor hungrar efter Gud och vill ta till sig Hans sanning och utsätta sig för en drabbning med Gud!

  • http://bengtwikstrom.blogspot.com/ Bengt Wikström

    Skillnaden på en bra och dålig predikan är predikanten.

    – Det finns en sak Jesus inte kan och det är att bli Bengt Wikström. Gud och jag är en kärleksrelation, försvinner min personlighet upphör den relationen att existera.

    Det sa jag i en predikstol för många år sen och möttes genast av misstänksamma blickar från förståsigpåarna i min församling.
    – Gud kan allt och du kan ingenting göra utan honom, sa de och förfasades över mitt högmod.

    Min relation med Gud har alltid varit tuff. Han har mest spöat skiten ur mig i över femton år nu. Jag har aldrig begripit mig på all denna kamp.

    Men nu vet jag varför…

    Av en ren slump läste jag i går kväll hur Jakob slogs hela natten med Gud.
    (Mina tänder är femtiosex år gamla – dom håller på att ge upp – med svår tandvärk som följd. Därför läste jag mest för att skingra tankarna.)

    Bibeln berättar om striden vid Jabbok, en biflod till Jordanfloden:
    – Släpp mig, sade mannen, dagen gryr!
    Men Jakob svarade:
    – Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig.
    Han frågade honom:
    – Vad är ditt namn?
    – Jakob, svarade han.
    – Då sade han:
    – Ditt namn skall inte längre vara Jakob utan Israel, ty du har kämpat med Gud och människor och segrat. (1 Mos 32:22)

    Jakob fick sin välsignelse och är det inte ödets ironi att mitt namn, Bengt, betyder just den välsignade? Jakobs strid är inte min strid – jag är redan välsignad. Jag har min egen strid att kämpa.

    Men vilken ära att få kämpa med Gud! Kan livet få större mening än så?

    Jag grälar ofta med Gud och det är alltid Han som börjar. Han slår mig ur balans och jag återfår den genom att greppa tag i honom, jag kontraslår med hans egna ord ur Bibeln. (Även Gud måste böja sig för sanningen.)

    Mitt krav är att få veta sanningen om mig själv och Gud.

    Striden böljar fram och tillbaka. Jag kommer inte att ge mig förrän Gud har lärt mig att skilja på vad som är sant och falskt i mitt liv!

    Att läsa om Jakob var en slump men inte att undersöka Filipperbrevet. Det uppmanade du mig att göra predikant Stefan Swärd.

    Jag läste brevet nu på morgonen och ser att det handlar om Jakobs kamp, men också hur Paulus går segrande ur liknande strid med Jesus!

    Det är en bekräftelse på att min kamp inte varit förgäves, att den största nåd en människa kan erfara är att kämpa med Gud. Jakob segrade och Paulus vann nya triumfer. Min kamp är oviss men jag ger inte upp så länge inte Gud gör det…

    Vad du ska predika, Stefan Swärd, vet jag inte. Ta upp det med Gud och inte med mig.

    (Jag inte fick upp länken till din predikan på hemsidan. Jag gör ett nytt försök senare. Jag vill verkligen lyssna på vad du säger. Men tack för Filipperbrevet så länge!

    Nu slipper du mig för ett tag. Jag börjar känna mig som Bo Westin som träffande beskrev sitt överdrivna fokus på den här bloggen!)

  • Pingback: Benny Hinn och om att få ut sin predikan till allmänheten | En teologistuderandes funderingar()

  • http://avemarisstella.blogspot.com/ Anders Gunnarsson

    De bästa predikningarna landar i handling i någon obskyr ort på en bakgata. Det är att gå in i sin kammare…

    Angående predikostil sa en munk ifrån Lund att om en predikan är 15 min är den alldeles säkert från Gud, är den 30 min är den från människan och är den över 45 min är den underifrån.

    Med tanke på den enorma fokusering som finns på predikan i frikyrkligheten kan det vara bra att påminna att kristen liturgi är en del ordets liturgi och en del bordets liturgi. Så mer fokus på del 2, så blir det inte så mycket kändisvimmel och Gud får bli viktigare… Ordens kyrka tröttar baken och öronen. Ordets Kyrka är Bordets Kyrka. :-)

  • S-E Sköld

    Stefan, Hinn utlovar kraft, läkedomskraft bl.a., och alltså inte bara ord, välformulerade eller inte. ”Guds rike består inte i ord, utan i kraft”, sedan är ju frågan, om han också har den? Och i så fall, vilken?

    Mvh

  • Jonny

    Ja, nog har man hört många predikningar i sina dar. Personligen föredrar jag de lite träaktiga systematiska trepunktspredikningar som de gammelkyrkliga ofta har. Hungrar man efter Guds ord så tycker jag inte att den lite torra stilen stör. Tvärtom så slipper jag ett stort ego och kan koncentrera mig på det som förkunnas. Men visst kan det ibland vara roligt att höra förkunnare som har fått talekonstens gåva. Pingströrelsen och närbesläktade rörelser brukar ha duktiga förkunnare av hävd. Så länge de förkunnar ordet så stör det inte mig så mycket att de ibland skämtar lite eller har en utvecklad retorik.

  • Läsare

    För mig personligen så är det inte Hinns predikan som upprör mest, utan allt som hänt och händer utanför predikostolen.
    Det är ju faktiskt där du kan se om en människa lever som han lär.

  • http://avemarisstella.blogspot.com/ Anders Gunnarsson

    @13; efter 8 år i St Pauli(trepunkternas form-paradis på jorden) så måste jag säga att gammalkyrkliga predikningar får mig att längta till lågkyrklighet (där finns i a f innehåll) eller helst högkyrklighet (där finns både innehåll och form). Men helst längtar jag till en spiritualitet som har allt i fullhet; asketism, monasticism, karismatik, sakramentalism, bibelglädje, kristuscentrering, mässfromhet, förnyelseglädje, traditionsvördnad, himlalängtan, diakoni, bön, skönsång, gemenskap, internationalitet, fasthet, lärdom, enkelhet, bondförnuft och skönhet. Tänk om sånt kunde finns i Svedala i vår tid! Tänk OM!

  • Mikael

    Hej Stefan!

    Jag lyssnade till din predikan, jag tycker det blev en fin predikan.
    Men om du läser om ”De som har sin mage som det viktigaste!” i Filliperbrevet.
    Låt oss nu göra en liten titt på Benny Hinns lära och Jonas Gardell.

    I Bennys är det många som inte vill läsa in något fel, då han är framgångsrik och drar fulla hus, men i hans spår ser många att han verkar intresera sig för magen.

    Jonas Gardell har skrivit två centrala böcker om historien där Gud möter människan,
    och visar på hur människan tar Gud till sig och utnyttja sin nya situation.

    När Jonas Gardell går emot en del av de kristna sanningarna så är det inte för att han självklart vet att de är fel,utan likt en brasklapp säger ”Jag har svårt att tro detta, hjälp mig med min otro.

    Det jag läser ur Jonas Gardells böcker är att vi koncentrerar oss på det vi vill tro på, och fegt gömmer oss bakom korset.

    Vi glömmer att i missionsbefallningen säger något om att lära sig buden.
    Och du skall inte bara lära dig av de utan du skall leva med de.

    Diskutionen om Jonas Gardell brukar hålla en mycket låg nivå den diskutionen förklarar först inte skall du lyssna till en ”sådan där”.

    Men tänk på att en ”sådan där” upplever och upplevde mobbing hela sitt liv och det sätter spår hans böcker läses och ger de mest sårade tröst och ork att gå vidare i livet hans humor rör om i våra inre och vi får själva välja vilken tolkning vi vill hålla oss vid.

    Jag säger inte att allt Jonas Gardell skriver är ok att anama! men han är duktig på att ställa frågan varför!

    Och jag förordar att vi söker gnosis men att vi måste akta oss övergå till att följa gnomer.
    Om Gnosister är ett ord som andvänds istället för kättare, charlatan så är det helt ok så länge avsändare och mottagare vet vad de pratar om.
    Om du börjar likna en Gnom vet jag inte Stefan, Men det är inget problem med det för gnomer och troll spricker i solen.

    Jag kan bara säga att du verkar att veta var gränsen går och försöker lotsa på ett bra sätt.

    Varför drar du inte jämt fulla hus? Ja, jag vet inte kan det bero på att du inte så gärna går över fel gräner för att locka in mer folk!

    /Mikael

  • Viola Fredriksson

    Gå Ut..och gör människor till mina EFTERFÖLJARE..sa Jesus!Utan korset och dess kraft kan man inte vara och bli en efterföljare till Sanningen,eftersom det kristna livet skall man lära sig leva tillsammans med Jesus och med Hjälp av HJÄLPAREN…DEN HELIGE ANDE.
    Det innebär förändring,att gå från mörker till ljus…från att leva i synd..till att vilja sluta leva i synd..från synd..till renhet!Underbart!Allt pga Guds nåd till syndaren.
    Vi skall predika omvändelse,om synd och om nåd och om erbjudandet om ett evigt Liv!

  • Mikael

    Hej Viola!
    Vad står det mer i missionsbefallningen?

    /Mikael



Subscribe to Stefan Swärd