Jag återkommer med någon sorts sammanfattning av sambodebatten, har dock inte hunnit läsa igenom alla kommentarer än.
En diskussion har förts kring denna fråga om hur det inom ett samfund utvecklas olika inriktning i olika delar av Sverige. Det spekuleras i att i EFK i Stockholm finns det mer av konservatism, medan det i andra delar av Sverige, bl.a. Göteborg, finns mindre av konservatism. Diskussionen har förts både på denna blogg och andra bloggar.
Bara en kort kommentar. I jämförelse med den debatt som finns inom Svenska Missionskyrkan är Evangeliska Frikyrkan en mycket enig rörelse. Jag tänker nu på de 30 motioner som lämnats in till Missionskyrkans kongress från olika församlingar som säger nej till samkönade äktenskap. Det blir en extremt inflammerad debatt. Jag tror att alla församlingar i Evangeliska Frikyrkan sluter upp bakom äktenskapet, och predikar om äktenskapet mellan man och kvinna. Det finns dock nyansskillnader på hur man ser på medlemskap i en församling, inte minst i hur man ser på frågan om medlemskap kopplat till sambo. Det är viktigt att ha vissa proportioner på EFK:s interna debatt.
En sak man bör notera när det gäller Evangeliska Frikyrkan är att utvecklingen är mycket olika i olika delar av Sverige. i vissa delar av Sverige finns det mycket livskraftiga och växande församlingar där en hel del människor kommer till tro. I vissa delar av Sverige händer det dock ganska lite när det gäller både församlingsgrundande och utveckling och expansion av församlingar, detta märks tydligt när man analyserar statistiken över EFK:s församlingar.
Så man kan undra vad man menar med ordet konservativ. EFK i Stockholm klassas som konservativ av vissa bedömare. I ett 20-årsperspektiv har Stockholm varit den i särklass mest expansiva delen av EFK, och mest kreativt när det gäller att jobba både med församlingsutveckling och församlingsgrundande. Min bedömning är att det är 7-8 gånger fler personer i EFK-församlingarna i Stor-Stockholm en vanlig söndag idag, i jämförelse med för 20 år sedan. I ett längre perspektiv är EFK:s tillväxt i stor utsträckning ett Stockholmsfenomen. EFK drev en ganska tynande verksamhet i Stockholm för 20 år sedan. Idag är New Life på Kungsholmen den EFK-församling i Sverige som samlar i särklass mest människor en vanlig söndag, New Life existerade inte för 20 år sedan (New Life håller nu på och startar en systerförsamling i Göteborg). Både Korskyrkan och Elimkyrkan förde en ganska tynande tillvaro för ett 20-tal år sedan, men har expanderat kraftigt under en följd av år. Ett antal nya församlingar har grundats, två av dem har jag själv ägnat ett antal år av mitt liv åt att grunda, bygga upp och utveckla, nämligen Söderhöjdskyrkan och den latinamerikanska församlingen Iglesia Icthus, dessa församlingar har idag tillsammans närmare 400 medlemmar, och existerade inte för ett antal år sedan. De tankar som vi jobbar med nu – om en satsning på att grunda 50 nya församlingar i Stor-stockholm, någon liknande typ av visionärt tänkande känner jag inte till i svensk kristenhet. Så om vi är konservativa, då kan man bara undra hur alla andra är.
Man bör nog ställa sig frågan om vad vi ska syssla med som kristna. Är man radikal och nytänkande om man har läst några inne-teologer, och odlar vissa idéer. Eller är man radikal och nytänkande om man faktiskt grundar församlingar som växer, och där många människor kommer till tro?
Vi har mycket av det förstnämnda i svensk kristenhet, en massa prat, tyckanden och idéer, men vi har alltför få som sysslar med det sistnämnda – grundar och bygger församlingar som faktiskt växer och som når helt nya människor.
Pingback: Twitter Trackbacks for Stefan Swärd » Blog Archive » Är EFK i Stockholm konservativt? - Allt mellan himmel och jord [stefansward.se] on Topsy.com()
Pingback: 12 punkter om äktenskap o sex (långt) « Stigen()
Pingback: Kristet universitet « Mikael Karlendal()
Pingback: Några funderingar kring New Wine- SALT « Erevna – Blogg & Tankesmedja()