Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Ikväll var det Gardell program nummer 2. Jag fick tillfälle att säga några meningar om betydelsen av Jesu död, och uttryckte en helt annan inställning än Gardells huvudtes i programmet. Den grundläggande skillnaden mellan mig och Gardell är att jag tror att ondskan är ett verkligt problem, och att det Bibeln kallar för synd har fått greppet om mänskligheten. Men Gud har gjort något åt det, genom Jesu död och uppståndelse har han besegrat synden, dödens och mörkrets makter. Gardell hoppar över detta och utgår ifrån att Gud älskar oss som vi är. Håller delvis med men då måste Gud gripa in för att röja undan det som skiljer oss från Gud. Gud älskade världen genom att han gav sin son, Gud bevisade sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare. Så läser vi i Nya Testamentet.

  • http://www.brefvet.com Gunnel

    Gunvor Vennberg

    Tack för ditt inlägg nr 45 – din analys. Om du läser detta skulle jag vilja fråga lite mer privat om det tre tolkningsmodellerna angående försoningen.
    Min adress är brefvet29@hotmail.com
    Jag är tydligen uppvuxen med en subjektiv försoningslära.

    Tack på förhand!
    Gunnel Bergstrand

  • http://www.singingdogblogg.se Håkan Nilsson

    Kolla på aletheia blogg och tankesmedja Där finns en mycket bra gästblog om Jonas G program, skriven av Torbjörn S Larsson.

  • Erik

    Gud älskar oss, trots att vi är som vi är, och vill förvandla oss. Det är la inte så himla svårt att förstå om man är lite självkritisk.

    Han älskar oss mer än vad han hatar synd, annars hade han väll aldrig offrat sin son? Men det betyder ju inte att den inte finns.
    I övrigt gillar jag #7 :)

  • Mikael Goteman

    Jag tycker att Jonas Gardell frågeställningar kring sökandet av en trovärdig gudsbild har vissa ganska stora luckor. Han verkar vara väldigt villig att granska och kritisera uppfattningen om en Gud som drar gränser och inte accepterar alla former av betéende…

    (Jag måste säga att jag uppskattar en villighet att nyfiket granska vårt eget tänkande i olika frågor, även om jag inte alltid håller med Gardell i hans resonemang och slutsatser)

    …Men när det kommer till svåra men centrala frågor som t.ex. betydelsen av mänsklig synd och hur detta eventuellt skulle kunna påverka relationen till Gud såväl som konsekvenserna i vår värld… – just här uppfattar jag det som att Jonas aldrig dyker in med sitt kritiska undersökande. Detta uppfattar jag själv som en partiskhet som gör att Gardells granskning tappar en del trovärdighet.

    Mitt helhetsintryck efter att ha sett de första två programmen är att Gardell förespråkar en större ödmjukhet hos troende människor – men samtidigt verkar han sakna ödmjukhet att granska de utmaningar som många tror riktas just mot oss människor och vilket eget personligt ansvar som vi kan tänkas ha.

  • S-E Sköld

    Om Jonas Gardell vuxit upp i ett hem med en varmt troende mor, som han ju själv hävdar, då är han i så fall en sökare som lärt känna -men inte gillar, Bibelns Gud. En Gud som älskar syndaren men hatar synden.

    Gardell tycks önska sig en Gud som älskar såväl syndaren som synden och det är ju – vad jag förstår – den guden han nu med SVT:s hjälp marknadsför. Och vill man inte överge sin synd och ändå hävda att man har gudsrelation, tror på Gud, och därmed får komma till himlen när man dör, då är ju den gardellska guden ett helt utmärkt alternativ,

    Problemet är ju bara att den gudens inte finns, annat än i Jonas Gardells huvud. Ett bedrägeri med andra ord, som först och främst bedrar honom själv och utöver det, eventuella efterföljare.



Subscribe to Stefan Swärd