Tror vi på samma Jesus?

För många år sedan, närmare bestämt 1977, skrev jag en debattartikel i den kristna tidningen Hemmets Vän. Jag var då bara 22 år gammal, så min artikel väckte ingen större uppmärksamhet, om jag minns rätt. Men de frågeställningar jag tog upp är högaktuella.

Jag hade då jobbat som ungdomsledare inom SMU i Stockholm under ett år, och kommit i kontakt med helt nya kretsar i svensk kristenhet, mot vad jag tidigare hade varit van vid. Jag märkte då en tendens till att vilja odla en föreningskristendom, som inte betonade den enskildes omvändelse och frälsning, Jesu död för våra synder, korsets betydelse var ingen central fråga, man tonade ned frågan om någon var frälst-troende, eller inte, människans räddning från syndens skuld tonades ned, istället lyftes fram vårt sociala ansvar och att förbättra världen, framförallt med fokus på biståndsarbete av olika slag. (OBS – detta gällde inte allt i SMU, det var tendenser jag såg som genomsyrade vissa församlingar)

Den slutsats jag drog i artikeln var att de tendenser jag såg, det handlade om en helt annan religion än den jag trodde på. För mig handlade kristendomen om att vi människor är förlorade syndare, men som räddas genom att Kristus har gett sitt liv för oss, och genom hans uppståndelse kan vi få del av ett nytt liv, vi behöver omvända oss från det gamla livet, ta emot förlåtelsen och det nya eviga livet. För att nu leva i nära gemenskap med Gud själv, och i en församlingsgemenskap dela livet i Kristus med andra trossyskon. Som en följd av denna förvandling, vill vi både förkunna evangeliet, men också visa Kristi kärlek på ett praktiskt plan.

Men jag såg en kristendom där korset var borta, där synden inte talades om och tonades ned, och där omvändelsen inte var i centrum. Och det var något helt annat än vad jag trodde på.

Jag uttryckte mig tillspetsat 1977, men jag tror att analysen var rätt, och att den idag är ännu mer aktuell. Och därför måste vi tydligt definiera vad är det vi tror på, och vad vi står för, när vi definierar morgondagens samfundsbyggen och kyrkostrukturer. Att bygga så att det blir så högt i tak så att alla kan vara med, oavsett trosuppfattningar, det blir inget stabilt bygge.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Mikael

    Hej Per-Erik!
    I Matt 18:15-17 säger Kjell att det skall prövas i godo man ber om ursäkt och lovar att inte göra något liknande igen och försöker göra motparten skadefri!

    Men om ledningen fått reda på hans fel och brister förut och att i det läget ge honom en ny chans att rätta till sitt felaktiga ställningstagande innebär att få en ny möjlighet måste ses som ett stort fel i ledningens förfarande.

    Han har haft chansen att rentvå sitt namn upprätthålla sin positon i församlingen att i den situation göra upp i godo och gömma den svåra situationen innebär för det första att vi bryter emot Paulus ord i Rom 13:1-10 som du ser där visar att när man gör orätt och redan har fått en andra chans finns det ingen diskution om det.

    Tänk bara vilka signaler ger ledning om ledarskapet anser att det är min rätt att begå övergrepp om jag skänner för det!

    Finns det någon trovärdighet kvar i en sådan församling!

    Och det som Kjell skrev svarade du Amen, Amen .87!

    Och nu såg jag vilken reaktion som du gav blev lite missförstånd då
    Kjell svarade på 88.

    Och först nu ser jag att kommentaren på 88.
    Det kan vara ett missförstånd men att du inte tog ett avstånd på 89. gjorde att jag reagerade med all kraft!

    /Mikael

    /Mikael

  • kjell

    Mikael Per-Erik

    Jag har inte skrivit något för eller mot en händelse som Per-Erik tog upp jag reagerade mot den absoluta tystnadsplikten som enligt Jesu ord i Matt 18:15-17 är fel Enligt honom skall det behandlas i församlingen Först 1person sedan 2 om inte det hjälper skall hela församlingen vara med Eftersom jag har blivit drabbad själv och alla skyller på tystnadsplikt så menar jag att församlingen måste ta Jesu ord här på allvar
    Dessa rader på (88)var egentligen ämnade till Margret Men jag rekomenderar övriga att läsa minst 2 gånger av allt så att det inte blir missförstånd Jag skriver inget som jag inte har täckning för enligt min (1917 års) bibel

  • Mikael

    Hej Kjell!
    Det var trevligt att du delgav din tanke mer fördjupat.
    Som sagt jag håller faktiskt med dig men det utesluter inte att om en olaglighet förekommit att det utreds med ett rättsligt efterspel.

    Trots allt de som hände i Kalifonien med mer än tusen övergrepp på barn hoppas jag aldrig kommer att hända igen!

    /Mikael

  • Margret Sundin

    Jonas Gardell är en falsk profet. Han har kraftigt avvikit från klassisk kristendom! Han predikar inte Bibelns budskap utan har grovt förvrängt det.

    Det har även Svenska kyrkan gjort när de förändrar äktenskapsbegreppet.
    Margret Sundin pastor i Citykyrkan Örkelljunga

  • Margret Sundin

    Kjell
    Du har rätt i det som du skriver om hur man ska gå till väga i församlingen, jag håller med dig. Tråkigt det som du råkat ut för. Gud tillsätter och avsätter, Gud kan bara välsigna, ja välsignelse kommer att jaga den som följer Herrens Ord.

    Jag har en egen Blogg, besök den gärna och fortsätt debatten. Jag arbetar som pastor och en pastors vardag betyder mycket folk, många möten och många dyrbara samtal, men jag försöker i alla fall ta mig till min dator emellanåt.

    Margret Sundin
    http://www.citykyrkanorkelljunga.se

  • Mikael

    Hej Margaret Sundin!
    Det sårar djupt att du valt en sådant ställningstagande!
    Att sedan gå ut med den offentligt de vore roligt om du kanspecificera de punkterna som gör honom till ”En falsk profet”?

    /Mikael

  • Per-Erik Johansson

    Salt

  • Mikael

    Hej Margret!

    Är jag också välkommen att diskutera med dig på din hemsida?
    Jag funderar på en rätt viktig fråga varför måste vi gruppera oss till vi och de!
    Istället för att diskutera sakfråga så väljs ett ställningstagande, du är en sån´där.

    När och var kan vi diskutera ställningstagande att vi reduserar bibeln till vissa utlåtande som passar sin egen linje!

    Och Per-Erik!

    Menr du Matt 5:13 och det är en viktig poäng som är värd att fördjupa sig i!

    /Mikael

  • Per-Erik Johansson

    108. Jag menar att där bestående tillväxt sker, exempelvis i Kina i små husförsamlingar utan självklar mötesrätt, är den Helige Ande i funktion. Se vilka församlingar som bestående växer i förhållande till de andliga nådegåvornas funktion enl 1 Kor 12. Där den Helige Ande verkar med full kraft där predikas sannolikt evangeliet med den kraft , det innehåll och den tolkning Herren menar. Det torde vara en idé att studera detta innan ett tydligt ställningstagande likt det Margret gör helt förkastas.
    Det görs många försök exempelvis genom NFU för att bevisa att församlingen faktiskt inte är död, avliden i aktivitetsdöden, enklast och billigast är att se om Sanningens Ande är i funktion genom nådegåvorna.

  • Mikael

    Hej Per-Erik!
    vad säger du om matt 5:12-15
    ” 12. Glädjens och fröjden eder, ty eder lön är stor i himmelen. Så förföljde man ju ock profeterna, som voro före eder.

    13. I ären jordens salt; men om saltet mister sin sälta, varmed skall man då giva det sälta igen? Till intet annat duger det än till att kastas ut och trampas ned av människorna.

    14. I ären världens ljus. Icke kan en stad döljas, som ligger uppe på ett berg?

    15. Ej heller tänder man ett ljus och sätter det under skäppan, utan man sätter det på ljusstaken, så att det lyser för alla dem som äro i huset.”

    Rent konkret ser jag dina ord som ett bland det viktigaste grunderna för vår kristna församlingar att bestå på nr:108.

    Men jag tror inte Margret håller med dig då hon gör allt du säger!
    Den stora kritiken jag har är att trots att vi ser så ordet om salt kommer efter, vi förföljer profeterna och kommer alltid att göra det!

    Nu blir man korad till en falsk profet innan man prövas i helhet!
    Man kan snedvrida ord i bibeln för att passa de syften man själv tycker passar bäst!

    Och ändå de källor som Alphakursen grundar beviset på i Jesu liv får tydligen inte forskas i såvida man inte följer rätt kommer rätt!

    /Mikael

  • kjell

    Mikael

    Det är rätt som Margret skriver på #104

    Det står sök först Guds rike och hans rättfärdighet så skall allt det andra tillfalla eder Rättfärdig blir du genom tro men om du tror på Gud så handlar du efter hans vilja

    Du pekar ofta på gyllene regeln och kärleksbudet läs Rom 13:9 de buden du skall icke begå äktenskapsbrott /du skall icke dräpa /du skall icke stjäla/du skall icke hava begärelse/och vilka andra bud som helst de sammanfattas ju alla i det ordet du skall älska din nästa som dig själv Vi lever inte efter en bokstavslag men vi har ändå en lag i hjärtat Många här på bloggen har försökt att visa dig vägen men du lyssnar bara till dig själv Jag har rekomenderat dig förut att gå tillbaka på gamla bloggar och läsa dom svar som du fått Om det inte passar dig så säger du att vi dömer men vi vill bara visa dig vägen

  • Mikael

    Hej Kjell!
    Har du läst det jag skrev till dig på nr 71!
    Hur kan vår lyxkomsumtion inte falla under synden, men många andra synder göra det!

    Den enda synd jag ser kristna vara villiga att slåss offentligt emot är den man lägger på homosexuella.

    Alla andra synder verkar fungera att hålla sig till.
    promisköst levene! jag fick reda på, det följer ju iallafall naturens ordnig!

    Hur läser du Rom 13:9 kan du då hävda att om du följer det till punkt och prickar, att det är okej för dig att driva andra kristna som inte önskvärda!

    Och om du läser det så hur kan då då förbise Rom 2:1-7

    1. ”Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är, som dömer. Ty därmed att du dömer en annan fördömer du dig själv, eftersom du, som dömer den andre, själv handlar på samma sätt.

    2. Och vi veta att Guds dom verkligen kommer över dem som handla så.

    3. Men du menar väl detta, att du skall kunna undfly Guds dom, du människa, som dömer dem som handla så, och dock gör detsamma som de?

    4. Eller föraktar du hans godhets, skonsamhets och långmodighets rikedom, utan att förstå att denna Guds godhet vill föra dig till bättring?

    5. Genom din hårdhet och ditt hjärtas obotfärdighet samlar du ju över dig vrede, som skall drabba dig på vredens dag, då när det bliver uppenbart att Gud är en rättvis domare.

    6. Ty ”han skall vedergälla var och en efter hans gärningar”.

    7. Evigt liv skall han giva åt dem som med uthållighet i att göra det goda söka härlighet och ära och oförgänglighet. ”

    /Mikael

  • Mikael

    Hej!
    Varför slutar all diskution med andra kristna när det inte med bibeln går att förklara hur fel jag har.
    Jag har vid varje påhopp påvisat att vi måste läsa hela bibeln och även försöka förstå vad som står där!

    När jag med bibelns hjälp försöker försvara mitt ställningstagande.

    Så får jag först reda på vad fel jag har att man skall be för att jag skall ändra mig till den rätta tron!

    Men det enda felet jag anser jag gjort är att jag läser hela bibeln och försöker så att förstå så mycket av texten jag bara kan!

    Om detta gör mig till en avfälling, att jag läser hela bibeln och försöker att förstå den!

    Ja, då kan jag aldrig bli en riktig kristen och då gör det ju inget om man tiger ihjäl en debatt om sakfrågorna!

    Men snälla ni säg inte till någon ”Du skall läsa hela bibeln!
    Säg hellre ”Försök att lära dig läsa på vårat sätt, för vi kan detta!”

    Om man ifrågasätter fel och brister i den enda rätta tolkning är det bäst att låta det vara. För då måste du vara väldigt fel ute.

    Jag begär inga mer kommentarer, de som ber för mig vill jag tacka för eran ansträngning.

    Nu slutar jag att skriva på denna websidan…

    /Mikael