Istället för att vara på Evangeliska Frikyrkans medarbetardagar ligger jag sjuk hemma i sängen. Och i stället för att få be tillsammans med, prata med, skratta med, prata allvar med, en massa EFK-pastorer, får jag ha min egen morgonbön själv istället.
Men jag och Gud, det kan bli fantastiska konferenser det med. Det är livets yttersta mening att älska Herren vår Gud och vår nästa som oss själva. Det är när vi ägnar vår energi åt detta som vi hamnar rätt. Och det dagliga personliga umgänget med Gud är då avgörande.
Den här morgonen läser jag i Jesu bergspredikan: ”Saliga är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket. Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt ont om er för min skull. Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er.”
Det jag funderar över om Jesus visar på ett kristet liv som är ganska långt från mainstream-kristendomen i Sverige. Att bli accepterad av världen, av media, av kommunhuset, av politikerna, av allt och alla tycks vara en kristen över-ideologi – och när vi någon enstaka gång inte blir det, då bara åberopa religionsfrihetskraven. Det är väl svensk kristen praxis. Och när någon kristen grupp eller person hamnar i blåsväder och blir förföljd (jag tänker då inte på Knutby där det faktiskt begicks brott, eller struliga präster som hamnar i blåsväder på grund av sina synder), är vi snabba med att markera att så extrema är inte vi. Självklart ska vi inte genom ovislighet göra oss till ovänner med folk. Men det finns också en andlig strid. Och Guds rike är i opposition med mörkrets rike. Och det måste märkas på något sätt.
Eller är det så att den allmänt accepterade kyrkan som alla gillar, är den totalt ofarliga kyrkan. Som inte utmanar någon, som varken stör djävul eller överheten eller någon annan. Men Gud vill kanske ha en profetisk-revolutionär-utmanande kyrka, som predikar ett nytt liv, ett nytt rike.