Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Har nu ögnat igenom alla kommentarer med anledning av mina två inlägg om Norrmalmskyrkan. Jag har bara möjlighet att försöka besvara och kommentera några av kommentarerna.

Först vill jag stryka under att syftet med dessa två inlägg var inte att igen diskutera ämnet homosexualitet. Utan det jag försökte peka på var att kyrkor som går i liberal riktning i de flesta fall är kyrkor som minskar i medlemsantal och har en stigande medelålder. Och jag tycker att Norrmalmskyrkan belyser detta med all tydlighet. Att gå i liberal riktning innefattar ju mycket, och framförallt tänker jag på grundläggande lärofrågor, som om Jesus är enda vägen till Gud, tron på jungfrufödelsen och Jesu fysiska uppståndelse, är Bibeln Guds ord, tron på att gå evigt förlorad utan Jesus – mer öppenhet för universalismen, och uppmjukning efter tidsandan i vissa moralfrågor – inte minst när det gäller äktenskapssynen (och då tänker jag i första hand på de heterosexuellas situation). Homosexualiteten är i detta sammanhang en marginell fråga men har fått ett stort medialt genomslag och blivit en symbolfråga.

Min bedömning är att väckelserörelser och kyrkor som är starkt progressiva och växande, och som drar till sig många ungdomar, inte gör de vägval som Norrmalmskyrkan gör. Det var egentligen bara detta jag försökte säga. Och jag kan inte se någon kommentar som argumenterar emot den ståndpunkten.

Jag går inte in i frågan om homosexualiteten, hur man ska tolka bibeltexterna, utan ansluter mig till den undervisning som inte minst Per-Axel Sverker har gett via Örebro missionsskola och den diskussion om bibeltexterna i Romarbrevet 1 som Lundaprofessorn Chris Caragounis förmedlar i en bok som kom ut för cirka 10 år sedan.

Några frågor tas upp av Jonas Lundström som jag vill kommentera (några inlägg som präglat debatten): Jonas skriver i inlägg 35 under senaste bloggposten att: ”Bibeln verkar för dig, Stefan, och din hejaklack, vara ett tidlöst dokument som tolkar sig själv. Hur Bibeln ska förstås och tillämpas är självklart, därför framstår också andras tolkningar inte som tolkningar, utan som illvilliga försök att förvrida sanningen. Allt oftare undrar jag hur mycket denna falangen egentligen har läst Bibeln när man har ett sådant synsätt.”

Min kommentar: Att Bibeln skulle tolka sig självt har jag nog aldrig påstått. Jag har under alla år som pastor varit en ganska noggrann bibelutläggare och jag försöker alltid utgå från historisk kontext och ett språkligt studium av texterna. Jag har läst minst 5-6 exegetiska arbeten om homosexualitet (även liberalt orienterade texter), bl.a. hänvisar jag ovan till Sverker och Caragounis, och jag tycker nog att dessa författare rejält brottas med bibeltexterna och gör grundliga både historiska och språkliga analyser. Hur kan du hävda att de som tolkar Romarbrevet kapitel på ett traditionellt sätt, att de menar att Bibeln tolkar sig självt. Vad har du för belägg för det? Skulle dessa bibeluttolkare vara mindre seriösa än mer liberalt orienterade bibeluttolkare? I vilka avseenden då? Hur vet du det? Den globala katolska kyrkan, alla ortodoxa kyrkor, den globala pingströrelsen och karismatiska rörelsen delar min syn på hur dessa texter ska tolkas. Är det oseriösa bibeltolkare i dessa sammanhang? Är du själv en mer seriös och förutsättningslös bibeltolkare? Sedan finns det många frågor i Bibeln som är svåra att förstå och där Bibelläsare med samma bibelsyn kan komma fram till olika slutsatser. Bibeln är inte alltid helt entydig, och är inget uppslagsverk. Det finns en spännvidd i många frågor, jag har dock svårt att hitta spännvidden just i denna fråga.

Jonas Lundström skriver också i inlägg nummer 36: ”hur ser ni på vår kompromiss med rikedomen? Fördömer inte Jesus rikedom mycket tydligare och mer konsekvent än alla bibelord sammantaget om homosexualitet? Och i så fall har vi väl alla i Sverige avfallit för länge sen? Detta är en ärlig fråga från min sida, jag fattar faktiskt inte hur ni får ihop det.”

Min kommentar: håller i stor utsträckning med Jonas i denna fråga. Självklar och helt uppenbart är att Bibeln mycket mer handlar om hantering av pengar och rikedom än om homosexualitet. Så vitt jag vet har jag aldrig påstått något annat. Jag har hållit ett oändligt antal predikningar under 35 års tid om pengar och rikedom, och jag har hållit åtskilliga predikningar om sex och samlevnad, men jag har aldrig hållit en predikan om homosexualitet, dock snuddat vid ämnet vid några tillfällen. ”Pengar, sex och makt” är ett vanligt förekommande ämne i kristna kyrkor, och var huvudtema för Frizon häromåret. Och jag delar Jonas bekymmer över bristen på Jesu efterföljelse när det gäller ekonomi. Jag tycker dock att man ska vara försiktig med att generalisera. Det finns många kristna i Sverige som jag känner som är djupt engagerade i att hjälpa de fattiga på många olika sätt, och som ger bort ansenliga delar av sin inkomst för att på olika sätt hjälpa människor i nöd. Men helt rätt – borgerlig medelklasskristendom är ett stort problem och vi som predikar och undervisar och leder församlingar och samfund har ett ansvar för att ständigt ta upp dessa frågor. Sedan har jag kanske lite annan syn än Jonas på hur vi kan hjälpa de fattiga, att bara ge bort pengar rakt av är inte alltid det som hjälper bäst på sikt. Jesus talade också om att förvalta och investera sina pengar, och då kan man få mer kapacitet, att ge ännu mer på längre sikt. Ger man bort allt på en gång, har man sedan inget kapital kvar, och har ingenting att ge. Percy Barneviks arbete med mikrolån och att hjälpa fattiga kvinnor i Indien att komma igång med egna små företag, är en mycket bättre metod för att hjälpa de fattiga än att bara ge bort klumpsummor rakt av. Men detta är en annan diskussion.

Men jag förstår inte Jonas argument, du menar att på grund av att kristna kyrkan är ganska avfällig på ett område, så är det alltså legitimt att vara avfällig på ett annat område. Jag vill då ta upp en annan moralisk fråga som kommer att bli den stora utmaningen i Sverige under 2010, nämligen rasismen. Ser det som en av kyrkans stora utmaningar att bekämpa rasismen, speciellt när det aktivt söker sig in i svenska riksdagen. Jag kommer att väsnas en hel del om detta kommande 10 månader. Menar Jonas att jag och övriga kyrkan måste vara tysta i den frågan, för att vi har kompromissat för mycket med Mammon? Jag förstår inte riktigt logiken.

  • C

    Även om du Stefan inte skulle ha slagsida mot sexualmoraliska frågor visar ju de över 160 kommentarerna på dina bloggposter att det finns en viss slagsida, åtminstone hos oss andra. Vi får väl se om dina texter mot rasism får samma genomslag. Eller gör ett försök med just ekonomi (är faktiskt nyfiken på de tankegångar du flyktigt berör ovan).

  • Rune Karlsson

    Saxat från bloggen Ljus i mörkret.
    Jag fick sedan, efter att jag hade sett den ansiktslösa skara som är Guds folk i den sista tiden se en fortsättning på synen. Detta är vad jag såg:

    Jag såg in i den andliga världen, och då såg jag hur mörkrets rike bävade vid tanken på denna armé. Jag såg hur andefurstarna över Sverige samlades för rådslag, angående hur de skulle kunna stoppa Guds verk, för även om de inte vet allt om vad Gud vill med Sverige anar de att något är på gång, och den ansiktslösa väckelsen är för dem oerhört skrämmande ……………………………………..

    6. Fattigdom. Man beslutade att försöka upprätta ett fattigdomsideal i församlingarna så att de pengar som behövdes för att bygga Guds rike inte skulle finnas, och därigenom skulle Guds verk stoppas. De som föll för detta liknade tiggare i den andliga världen. De gjorde fattigdomen till sin avgud.

  • Richard

    Antalet kommentarer under en bloggpost säger ju inte så mycket egentligen. Det är ju bara när det blir debatt som det blir många kommentarer
    Annars blir det bara ett antal hejarop och ingenting mer. Med det menar jag inte att det ursprungliga inlägget är dåligt utan bara att antalet kommentarer inte är en så bra värde mätare på en blogg.
    Sen ser jag verkligen fram mot dina inlägg i frågan om rasism. Där tror jag att vi kristna har varit alltför tysta. Det kan nog bero på att vi inte har kommit den så nära själva. Men jag tror att det är väldigt viktigt att vi tar en aktiv ställning i den debatten. Jag tycker att det är oerhört tragiskt att det finns de som kallar sig kristna och samtidigt är anhängare av Sd. Den ekvationen går inte ihop för mig. Då måste man antingen vara helt aningslös eller alternativt helt kärlekslös. Det går att vända om från båda delar men vända om måste man, iallafall om man vill kalla sig för kristen. Sen önskar jag att vi kristna skulle ordna en manifestation mot rasism för att visa de med rötter utanför Sverige att vi som kristna helt och hållet står på deras sida och tar avstånd från allt vad rasism heter. Risken finns annars att ofrälsta invandrare tror att kristna är rasister och att förtroendet därmed blir skadat och de blir svårare att nå dem med evangeliet.

  • Stefan A

    Paulus skriver dels att vi ska leva ett stilla och värdigt liv och dels att vi ska ”förbli vid vår läst” när vi blev kallade. I grunden ska vi vara vanliga människor i ett vanligt samhälle och leva vanliga liv, vilket innebär att vi kommer att vara i medelklassen och det är inte fel I SIG. Frågan är vad jag gör med det.

    Det är inte finare eller heligare att leva ett speciellt annorlunda liv en ett vanligt! Frågan är bara om jag följer Jesus helhjärtat. Vill han att jag ska vara rik finns det en anledning. Vill han att jag ska vara fattig finns det en anledning. Det handlar inte om att vara fattig och rik utan om att följa Jesus. ( Jag börjar upprepa mig själv… ) :-)

  • Richard

    Missade ett parti i slutet anledningen till en att man skulle kunna missta sig att kristna är rasister är att Sd utger sig för att vara kristna. Vi som är verkligt kristna måste därför ta avstånd från detta i mitt tycke rasistiska parti.

  • Maja

    Stefan A: Var det Paulus som skrev det där? Var det inte Luther?

  • Stefan A

    Hej Maja. Här är Paulus ord:
    1 Kor 7:24 Bröder, var och en skall inför Gud förbli vad han var när han blev kallad.

  • Stefan A

    Här är det lugna och stilla livet….
    1 Tim 2:2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.

  • http://efsidag.blogspot.com Andreas Holmberg

    Äsch C, om du skulle ha missat det, så är det äktenskapet som är i stöpsleven och fr.o.m. igår blivit omgjort till något slags ”partnerskap för alla”. Det är dessutom i fråga om äktenskapet som även eljest kloka och vettiga människor diffar mest; i fråga om rasism är de flesta jag känner överens, och girighet av olika slag försöker vi dissa (inte nödvändigtvis samma sak som det slags rikedom som består i ledning och medägande av ett gott företag).

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Swärd skrev: ”Ser det som en av kyrkans stora utmaningar att bekämpa rasismen, speciellt när det aktivt söker sig in i svenska riksdagen.”

    Väl jag gissar på att du menar SD. Kring AB och JÅ artikel, så måste man ju se att det hela handlade om rubrikskapande och lösnummerförsäljning (de får inte annonsera, men får publicera en debatt artikel- som senare blir kritiserad av samma tidning?).

    Själv anbefaller jag ingen att rösta på SD, än så länge är det inget seriöst parti.
    Men däremot tar de ju faktiskt upp viktiga frågor, som t.ex hur ska vi hantera islamism (den politiska delen av Islams ideologi).
    Se nästa lördag, i England när Islam4UK ska demonstrera (de räknar med 5000 demonstranter- och imamerna uppmanar till ”laglöshet”) för att få igenom Sharia lagen fullt ut i England. Ett tidigare exempel från CNN: http://www.youtube.com/watch?v=Tbz1MEW9s-4 . Det är ju bara en tidsfråga innan det blir likadant i Sverige, det är ju inte tal om fruktan inför det främmande- det är ju bara så realiteten ser ut (som även har varit på norska som amerikanska nyheter- bara inte i svenska).
    Är det rasism att vara kritisk till detta? Är det rasistisk att fördöma sådana tankegånger som finns inom delar av moderat och radikal Islam?- Finns ju muslimer som varnar om det samma, se t.ex sajten radicalislam.org/ (grundat av en muslim).
    Men som kristen måste man ju verkligen skilja mellan sak och person, religionen Islam och muslimer. Vi har ingen rätt i världen att ta avstånd från nån människa. Sen måste ju kyrkan titta på hur man kan engagera sig i sådana frågor, och sådan problematik.

    Vill också tipsa om en som verkligen är ett föredöme kring arbete bland invandrare, Bengt Sjöberg och församlingen ”Kristen Gemenskap”.

  • http://www.kastasten.se Thommy Bergenwall

    Ordlös, modlös och trött kan man bli i dessa dagar men det leder inte till något positivt eller kreativt.

    Vi forsätter att gå i mot strömmen och vägrar hårdnackat att böja oss för denna världens andemakter,stå på dig annars gör någon annan det på dig.

    V v v v Thommy Bergenwall.

  • BW

    Gud är den mest missförstådda personen i universumen. I mångas ögon är han en missunsam och hård Gud som dömer syndarna till evigt helvete. Jag tycker också att det är jobbigt att ta till sig detta att Gud också är en domens Gud som vredgas över synden och dem som inte vill omvända sig från synden. Jag menar, Gud kunde väl gett dessa personer en lindrigare evighetstillvaro än detta att plågas i all evighet. Jag förstår att känsliga människor kan drabbas av ångest efter att ha läst böcker från USA där personer berättar om hur dom fått en ”guidad tur” i helvetet av Jesus själv. Jag erkänner att det är en sida av Gud som jag har problem med att ta till mig. Samtidigt känner jag en Gud som är tålmodig och barmhärtig och med en kärlek så stor att ingen människa kan förstå den.

    Ja, det är en stor Gud vi har som har sådan intelligens och makt som som samtidigt är obegriplig kärlek. En helig från oss i sin storhet avskild Gud som vi här på jorden inte kan med vårt förstånd omfatta. Samtidigt är jag förvånad över att så många människor har så svårt att läsa innantill i bibeln vad Gud säger om synden och syndens konsekvenser. Jesus säger att hans ord ska döma oss på den yttersta dagen. Man förvånas återkommande över det lättsinniga sätt på vilket många som bekänner sig som kristna läser bibeln. Nog har Satan lyckats infiltrera kristenheten på många sätt i Sverige med religiösa andemakter, humanistiska andemakter, otuktsandar och villfarelseandar. Kyrkan har på många platser mer eller mindra havererat och lever inte i det andliga kraftfält som Gud vill. Vi driver inte ut demoner därför att vi inte tror att människor (inklusive kristna) kan vara bundna av demoner och djävulen hånskrattar oss rätt i ansikter. I stället för att lyssna in Gud röst väljer vi att tro på det som passar in i våra referensramar.

    Gud själv vet vad den kristna kyrkan går miste om och vilken skada vi tillfogar oss själva när vi går våra egna vägar. Han sörjer över alla som går miste om helande och upprättelse därför att kyrkan utestänger honom och gör honom liten och mot den bakgrunden kan vi lättare förstå Guds vrede över synden och ohörsamheten i kyrkan och i världen.

    Jesus säger att vi ska lyfta upp våra ögon när vi ser att tidstecknen för Jesu tillkommelse går i fullbordan. Vi ser detta ske inför våra ögon idag och ibland kan jag uppleva hur världen går in i en ny fas där ondskas makter både känns och syns och ger avtryck i samhället och kyrkan på tydligare och starkare sätt. Jag får associationer med en baranföderskas födslovärkar som kommer allt oftare och med allt större intensitet. De flesta märker inte detta skeende, de vänjer sig gradvis vid förändringarna till dess att dom inte ens reagerar när demoniseringen har tagit sig så tydliga uttryck som t.ex. var fallet i nazityskland där ett helt folk blev förtrollat av sataniska andemakter.

    En dansk förkunnare och bebellärare från sjuttiotalet, Erling Thu tror jag att han hette, berättade en gång att han trodde och upplevde att den evangeliska kristenhetens i Tyskland avvisande av ”pingstväckelsen (den helige ande) på trettiotalet var en avgörande orsak till att Tyskland förlorade sitt andliga beskydd och blev prisgivet åt ondskans andemakter.

    Vad har vi i Sverige att vänta oss mot bakgrund av att kyrkan själv tagit initiativet i avkristnandet av vårt land?

  • http://helapingsten.wordpress.com/ helapingsten

    Oerhört skönt att du skriver som du skriver Stefan! Jag tycker att både liberaliseringen av synen på sex, vår alltmer ökade rikedom i västvärlden och den utbredande rasismen är problem som kyrkan aktivit ska handskas med – och jag gläder mig åt att du vill stå i täten för detta. Gud välsigne dig, Stefan.

  • O.K

    Stefan

    Du skriver om rikedom vem är då rik De flesta människor som jag känner betalar halva sin inkomst i hyra Men många står utan arbete i dag så det blir inte många kronor över jag känner människor som är noga med offrande men sedan har dom inte råd att köra barnen till kyrkan eller att barnen skall vara med på något som kostar pengar i mitt fall så har jag tagit lån som nu är inbakade i huset för att ge mina barn en bra skolgång idag har jag bara en liten pension och skall försöka klara av allt detta Vad jag menar är att det finns inte många som har överflöd
    Nu när jag vill lägga lite till kyrkan så går det inte att lägga som jag är fostrad till att kunna ge annonymt utan nu är det bankkonto eller kollektomat som gäller det är inte många som lägger i kollektboxarna och då är det svårt att vara annonym hur skall jag göra I min kyrka uppmanas det dessutom till tiondegivande (det står så i församlings ordningen)

  • http://berndtisaksson.dinstudio.se Metodistpastor Berndt Isaksson

    Som metodist är jag tacksam för den tydlighet som vår biskop visar i den nu högaktuella frågan om homovigslar. I Svenska Kyrkans tidning är han nu intervjuad och rubriken för artikeln lyder:

    Samkönade vigslar omöjligt för Metodistkyrkan

    Läs artikeln i sin helhet här:

    http://www.kyrkanstidning.se/nyheter/datum/samkonade_vigslar_omojligt_for_metodistkyrkan_0_11820.news.aspx

    Mvh

    Berndt Isaksson

  • Christian

    Svenska kyrkan förkortas numera Svek….!

  • Fredde

    Angående vad du sa om liberala kyrkor så skrev Birger Schlaug en intressant debattartikel i Dagen (http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=184112=). Jag tror att kyrkor som bara vänder kappan efter vinden kommmer för det första inte att ha nåt förtroende bland icke-kristna, eftersom man har en skrift man säger sig följa, men bara de delar som passar. Om en del av bibeln inte har nån betydelse eller auktoritet, varför skulle då de andra ha det? För det andra så tror jag att liberala kyrkor blir mindre attraktiva därför att de på något sätt förlorar gnistan. Antar att Gudsnärvaron på ett eller annat sätt kanske går förlorad i dessa kyrkor, vilket påverkar engagemang och attraktionskraft. En farlig utveckling, fast det finns ju ändå hopp, med tanke på de t ex kyrkor du nämnde i inlägget. Jag tror vi kommer få se mer av såna växande kyrkor i Sverige i den närmaste framtiden.

  • C

    Andreas H: Du har säkert en poäng i att anledningen till att debattens vågor går höga i frågor som äktenskapet är att åsikterna här diffar mer än när det gäller t.ex. rasism.

    Att det är ”eljest kloka och vettiga människor” som diffar borde dock leda till eftertanke. Kanske är sakernas ordning inte så självklar när allt kommer omkring?

  • Richard

    Det är väldigt lätt att gå vilse som kristen om man inte har Guds ord som rätte snöre utan sätter mänsklig vishet högre.



Subscribe to Stefan Swärd