Om homovigslar i Norrmalms baptistförsamling

Från den 1 oktober är jag också baptistpastor. Elimkyrkan tillhör ju både Evangeliska Frikyrkan och Baptistsamfundet. Det man kan konstatera är dock att Elimkyrkan var ganska utdöd i början av 90-talet när den  enbart var baptistförsamling. Sedan församlingen också kom med i EFK har det aktiva medlemsantalet mer än 4-dubblats (därmed inte sagt att tillväxten beror på detta). Det är bara ett strikt faktakonstaterande från min sida när jag analyserat församlingens utveckling senaste 20 åren.

Vår närmsta granne som baptistförsamling är Norrmalms baptistförsamling, det har varit Sveriges ledande baptistförsamling från 1850-talet och framåt. Som första frikyrka i Sverige har man nu beslutat att införa homovigslar. Beslutet är logiskt, jag är dock överraskad över att det har kommit så pass snabbt. De liberala frikyrkorna i olika samfund, som har orienterat sig bort från Bibelns undervisning och kyrkans 2000-åriga praxis på samlevnadens område, och därmed fullt ut accepterat utomäktenskaplig samlevnad och könsneutral samlevnad, det vore ologiskt att inte viga samkönade par. Norrmalmskyrkan är konsekventa och står för sin linje, och det är bra. Sedan har jag för min del en helt annan hållning i frågan om Bibelsyn och samlevnad.

Förespråkarna för kyrkans anpassning till tidsandan brukar ju ofta framföra evangelisationsargument, kyrkan måste hänga med sin tid, vi måste undvika att ta ställning i frågor som stöter bort folk m.m. Om detta stämde borde Norrmalmskyrkan vara en trendkyrka, som drar många nya människor till församlingen, jag noterar dock att det var 49 medlemmar närvarande på församlingsmötet som fattade beslutet, enligt tidningen Dagens uppgifter. Församlingen har idag under 300 medlemmar, eftersom bara 49 var med på ett avgörande församlingsmöte, så är förmodligen medelåldern ganska hög bland medlemmarna. Det var inte så länge sedan församlingen hade 700 medlemmar.

Det som kanske inte så många vet om idag är att Norrmalmskyrkan en gång i tiden hade mer än 3000 medlemmar. Förr hette nämligen församlingarna Betel, som var Stockholms första baptistförsamling, Tabernaklet och Saron. Dessa tre församlingar slogs samman cirka år 1960 då nuvarande Norrmalmskyrkan byggdes. Det var församlingar som en gång i tiden präglades av stark väckelse, hundratals personer kom till tro och döptes per år när väckelsen var som starkast. Jag vet nämligen lite om detta för att jag har läst dessa församlingars årsberättelser, och dessutom var min morfar medlem, han var med både i Betel där han blev döpt, och blev senare medlem i Saron. Det sammanlagda medlemsantalet hos dessa församlingar för cirka 100 år sedan var 3000 personer, och man bör då tänka på att Stockholms invånarantal var mycket mindre än idag. Idag sitter i samma församling 49 personer och beslutar om homovigslar. Vad har hänt under tiden? Vart har alla människor tagit vägen? Man kan också ställa frågan vad som krävs för att Gud ska välsigna en församlings arbete, och hur det yttrar sig. Och för mig som har baptismen i rötterna och blodet bara undrar vad det egentligen är som händer.

Jag finner bara ett ord som beskriver situationen. Tragik.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • C

    Förtydligande: Jag är hetero och kämpar följaktligen inte personligen på homo-heteroområdet…

  • Patric

    Tack Jonas för att du ger ett annat perspektiv på det hela…håller helt med dig vad gäller bibeln och homosexualiteten…det går inte att enkelt utläsa om Gud har någon åsikt om det hela…

  • Jan Sköld

    Hela homofrågan är toppen på ett isberg.besluten som nu kommer i rask takt avslöjar vadsom finns i hjärtarna .Otro avfall på alla livets områden.Herrens vrede är upptänd mot detta land, i synnerhet mot stora delar av Svensk kristenhet och dess ledarskap .
    klockan är en minut i tolv för detta land, Sök Herrens ansikte innan det är försent

  • http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/ Mikael Karlendal

    Jonas L m fl, Bibeln är tydligt när det gäller homoäktenskap. Eftersom homosexuellt leverne fördöms i skarpa ordalag som en synd, som något i allra högsta grad otillåtet, så är det ju ganska självklart att Bibelns författare, om de fått frågan, skulle fördömt homosexvigslar. Att inte inse det, utan bara hänvisa till att det inte nämns i bibeln, tyder knappast på någon djupare exegetisk insikt.

    Det gäller bara att inte läsa Bibeln som en viss potentat från den onda sidan gör.

  • wildwest

    Till nr 45, OK: Det låter som om Du är medlem i Norrmalmskyrkan och inte fick veta om detta. Jag tycker det är en övertydlig anledning att begära utträde. Inte minst för att den överallt vitt omtalade församlingsdemokratin har satts ur spel, det är ju snarare en kupp än nånting annat. Finns ingen paragraf i församlingsordningen som kräver att en viss procentsats medlemmar måste finnas med för att mötet ska vara beslutsfähigt? Var verkligen alla de som röstade medlemmar?

    Jag har sett på nära håll hur man i en kyrka trumfat igenom ett föreståndarval i ett möte som icke var utlyst som officiellt församlingsmöte och där de flesta inte ens var medlemmar i kyrkan. Måste frikyrkan i Sverige bli ett av få rejäla exempel på maffiametoder? Jag är djupt kritisk mot dessa oetiska tillvägagångssätt. Det finns inget som helst försvar för dom.

  • O.K

    Wildwest

    Jag skrev saron gbg men där togs beslut om att ta in homo som medlemmar +barndöpta och vi känner oss överkörda
    Gå in på vår hemsida och läs församlingsordning det är ett par saker som jag reagerar mot Där fick jag heller inte reda på att det var på gång intressant att höra vad du tycker Om det i något sammanhang som vi skall använda oss av dom som är äldst så är det vid sådana här svåra frågor

  • Kerstin

    Vad är det som är tragiskt?
    Vigseln av samkönade par eller att medlemsantalet sjunkit? Eller menar du att det hänger ihop?

  • Maja

    C kom ut på Stefan Swärds blogg! Så fint! 😀

  • C

    Spännande att anonymt komma ut som hetero på en kristen blogg! Får räkna med löpsedlar imorgon!

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    Maja/C. Själv heter jag Jonas och jag är homofob, om vi nu ska fortsätta komma ut. ”Hej Jonas”. Men jag arbetar på det, med Guds nåd, o jag vågar vittna om att Gud förändrat mig. Men det var ytterligt jobbigt. (stackars mig…)

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    Mikael Karlendal. Med risk att uttråka allmänheten med den här diskussionen ännu en gång, men exakt var ”är Bibeln tydlig vad det gäller homoäktenskap”? Jag lovar att ange minst tio bibelord som är ”tydliga vad det gäller rikedom” för varje bibelord du kan ange som ”är tydliga vad det gäller homoäktenskap”. Antar du utmaningen?

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Kerstin,
    jag menar i första hand det sjunkande medlemsantalet, men poängen i min analys är att det hänger ihop med att överge självklara och allmänt accepterade kristna doktriner.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/ Mikael Karlendal

    Jonas, om Bibeln tydligt fördömer all homosexuell samlevnad, tycker du då inte att det är en hyfsat rimlig slutsats att därmed även homosexäktenskap är uteslutna. Eller spelar du med någon högre logik?

  • http://berndtisaksson.dinstudio.se Metodistpastor Berndt Isaksson

    Teologen OLOF EDSINGER har skrivit två intressanta artiklar som delvis berör denna debatt. Missa inte att ta del av dessa båda artiklar:

    Del 1
    http://www.sea.nu/viewNavMenu.do?menuID=55&oid=39390

    Del 2

    http://www.sea.nu/viewNavMenu.do?menuID=55&oid=39723

    Mvh

    Berndt Isaksson

  • http://berndtisaksson.dinstudio.se Metodistpastor Berndt Isaksson

    Frågan är ju egentligen inte bara om Bibeln fördömer homovigslar. Snarare är det så att det inte ens finns som en tänkbara möjlighet i Bibeln att två av samma kön skulle kunna ingå det av Gud instiftade äktenskapet mellan en man och en kvinna.

    Berndt

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    Mikael. :( Och jag som började skriva en lista på bibelord…

    Jag tycker inte ”Bibeln tydligt fördömer all homosexuell samlevnad”, som jag skrev innan. Det finns fem-sex bibeltexter som kritiserar vissa former av homosexualitet. I vissa fall framgår det hyfsat tydligt vad dom syftar på (homosexuell våldtäkt/brist på gästfrihet i 1 Mos 19 tex), i andra är det mer oklart (3 Mos 18:s ”män som ligger med män” – en bokstavlig direkt-applikation skulle godkänna ”kvinnor som ligger med kvinnor”). Men allt tyder på att alla former av samkönad sexualitet som skrifternas författare/redaktörer kände till var förknippade med otrohet, avguderi, slaveri och liknande, och att dom inte kände till något som liknade vår tids samkönade äktenskap. Därför tycker jag det finns bättre texter att använda för att bearbeta frågan om samkönade äktenskap än 3 Mos 18, 1 Mos 19, Rom 1, 1 Kor 6 och 2 Tim 1. Varför inte istället använda 1 Kor 7, ”bättre gifta sig än att brinna av åtrå”, eller Gal 3 (”här är inte man och kvinna”), eller Paulus beskrivning av Messias kropp som könsöverskridande, eller Paulus ord som kritiserar skilsmässor.

  • Fuji

    Hur man kan kalla sig Bibeltrogen och få ihop det här med homosamlevnad är för mig obegripligt. Men villfarelsens ande är mycket stark…

    Vad hände med Sodom&Gomorra? Varför hände det som hände?

    Rom 1:27
    På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män…

    3 Mos 18:22
    Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt.

  • http://www.vaknasverige.se Andreas Frost

    Stefan, jag kan inte annat än att hålla med: Tragik!!

    Till er som inte tycker Gud är tydlig i sitt ord angående homosexualitet: Vad säger exempelvis dessa verser er?

    ”Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.” (1 Kor 6:9, 10)

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    Fuji. ”Detta var din syster Sodoms synd: hon och hennes döttrar kunde leva storslaget, i överflöd och ostörd ro, men de hjälpte inte den som var svag och fattig.” (Hes 16:49)

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    Andreas/Fuji.
    Om det ska tjäna något till att diskutera detta så skulle jag önska att ni tillfälligtvis försöker er på att verkligen förstå motargumenten och inte på förhand förutsätta att vi som tänker annorlunda här är korkade eller illvilliga. Själv har jag varit helt inne på er linje, så jag kan säga att jag förstår denna hållning. Är ni villiga att försöka sätta er in i fiendens tänkesätt?

    Det är två olika ord som används i grekiskan om olika typer av samkönad sexualitet i 1 Kor 6 och 2 Tim 1. (Ordet ”homosexualitet” finns ju inte i Bibeln, eftersom det uppfanns på 1800-talet). Det är svårt att avgöra vad i samtiden som texten syftar på, ungefär som det kan vara svårt att avgöra vad andra ord syftar på enbart utifrån denna lista. En tolkning som jag tycker är trovärdig är att det syftar på den typ av prostitution som var vanlig i antiken – att en äldre, högtstående man hade en prostituerad yngre man som (sex)slav. På liknande sätt kan det vara svårt att avgöra vad Paulus kritiserar när han i samma lista talar om ”giriga”, ordagrannt ”ha mer:iga” (pleonexia).

    När det gäller 3 Mos så är tillämpningen än svårare. Dom flesta kristna bortser helt från en rad av dom saker som 3 Mos uppfattar som avskyvärda (tex att äta gris, att blanda olika tygslag, att rena sig efter man hälsat på en kvinna som har mens osv), och ur ett Jesus-centrerat perspektiv så kan knappast renhetslagarna tillämpas rakt av. Det enda som nämns här är också ”män som ligger med män”. Lesbisk sexualitet nämns inte. Vad som åsyftas är oklart, det kan tex ha rört sig om tempelprostitution. Även andra påbud i Mose lag är dunkla, tex varför vissa djur är orena osv.

  • Fuji

    Jonas,

    Jag ska vara ärlig och säga att jag inte alls är intresserad av att sätta mig in i ditt synsätt.
    Vrida och vända på ord till sitt eget fördärv, ja så ser jag på det.
    För mig är denna fråga hur tydlig som helst. Även den kyrkliga och den judiska traditionen har alltid ansett att homosex är förkastligt. Många tusen år det. (för 50år sedan ansåg även det sekulerade samhället detsamma.)

    ”Mörket sänker sig över människorna och de överger det naturliga mot det onaturliga, de upptänds av begär till varandra. Män bedriver otukt med män.”

    Läs Rom kap 1.

  • O.K

    Jonas L

    Du återkommer ofta til den versen i Hes 16:49 men om du går vidare till nästa vers så står det att bedrev vad styggeligt var där kommer en naturlag högmod går före fall

    Egentligen är det enkelt att förstå Gud skapade människan till sin avbild en skapelse som sedan fortsätter när män och kvinnor och allt annat förökar sig på ett naturligt sätt

  • Harriet Bouvin

    Så här står det i andra Samuelsbokens kapitel 1 och verserna 23 respektive 26;

    ”Saul och Jonatan, så kära och ljuvliga för varandra i livet, de blevo ej heller skilda i döden …. Jag sörjer över dig, du min broder Jonatan; mycket ljuvlig var du mig. Dyrbar var mig din kärlek, mer än kvinnokärlek.”

    Amen! För det är väl knappast den sedvanliga syskonkärleken som åsyftas här?

    Också vi homosexuella har idag i lag berättigats att få njuta av bröllopsnatten, så den är därmed nu inte förbehållen enbart de hetrosexuella paren – men – känn ingen oro! Det betyder inte att dessa äktenskap blir upplösta för det. Inget är förändrat. Den heliga akten finns kvar med den enda skillnaden, att också jag numer tillåts att få uppleva den tillsammans med min sköna hustru. …. även om det förargar en och annan missunsam pingstvän.

    Försök att överleva det, är mitt råd. Det finns betydligt värre saker att reta sig över; såsom präster som sexuellt utnyttjar minderåriga exempelvis, fast det tycks uppta era tankar betydligt mindre …. av någon anledning ….

  • Lars Stenman

    Jag är medlem i Norrmalmskyrkan sedan några åt tillbaka och känner glädje över att vara medlem i en församling som genom detta historiska och modiga beslut visar att alla människor är älskade och välkomna i Guds gemenskap.
    Det här har inte med bibeltolkning att göra, det handlar om människosyn och alla människors lika värde vilket skulle vara mer intressant att prata om.
    PS. Jag brukar inte heller stena en otrogen, sälja min dotter eller hugga handen av en tjuv.

  • Rune Karlsson

    2Petr. 2:6 Och städerna Sodom och Gomorra lade han i aska och dömde dem till att omstörtas; han gjorde dem så till ett varnande exempel för kommande tiders ogudaktiga människor. 1 Mos. 19:23 f. Jes. 13:19.

    7. Men han frälste den rättfärdige Lot, som svårt pinades av de gudlösa människornas lösaktiga vandel. 1 Mos. 18:20 f. 19:4 f. 15 f.

    8. Ty genom de ogärningar som han, den rättfärdige mannen, måste se och höra, där han bodde ibland dem, plågades han dag efter dag i sin rättfärdiga själ.

    …..gudlösa människornas lösaktiga vandel…..

  • Rune Karlsson

    Jonas L
    Du borde också ta med nästa vers:

    Tvärtom blevo de högfärdiga och bedrevo vad styggeligt var inför mig; därför försköt jag dem, när jag såg detta.” (Hes. 16:50)

    styggeligt i folkbibeln = vidrigt

  • Pingback: Et incarnatus est... Om katolsk tro och genusvetenskap. - Bengts Blogg()