Trött på teologi och fariseismen kommer tillbaka

Just nu känner jag mig lite trött på teologiska diskussioner, det har ju varit ganska mycket sådant här på bloggen senaste månaden. Men inom 1-2 dar har nog den tröttheten gått över. Men just nu grubblar jag inte så mycket över om jag är postfundamentalist, högerevangelikal, vänsterevangelikal eller något annat – men något klokare har jag blivit av diskussionen. Jag har kommit fram till att jag absolut inte är fundamentalist, men det kanske inte är alla som håller med om det. Det finns ju de som tycker jag är ganska liberal också.

Men jag har fortfarande inte blivit klok på vad post-evangelikal är för något.

Jag står ju för en ganska enkel och okomplicerad kristendom som bygger på att förkunna evangeliet, grunda församlingar, föra människor till tro, göra dem till lärjungar, läsa Bibeln och be till Gud. Men teologiska reflektioner behöver man också göra, och jag tycker att det är riktigt intressant – även om jag är ganska novis. Tar dock emot boktipset från Josef Bengtson om att läsa Ola Sigurdsons senaste bok.

Om man nu lämnar teologin något och övergår till hälsofrågor, så jobbar jag ju intensivt med motion, både för att hålla vikten och för att allmänt förbättra hälsotillståndet efter min lilla stroke i mars månad. Och jag tränar bland annat på gym flera gånger i veckan, går power walk, och joggar. Har dessutom en personlig tränare på gymmet som ser över hela processen. Det blev dock räfst och rättating (man säger väl så) i senaste mötet med personlige tränaren. Jag går inte ner i vikt trots all träning, så nu har jag fått glassförbud, chokladförbud, efterrättsförbud, lösgodisförbud, läskförbud, godispåseförbud – fram till jul. Det är verkligen fariseismen som har tagit över på friskvårdsanläggningarna, snacka om detaljregler om hur man ska leva – syndakatalogen är tillbaka, men nu är det gymmen som driver det, inte Filadelfia. Jag arma människa, jag arma syndare. Jag kan inte göra annat än att kasta mig på nåden och nådens kraft till ett heligt liv.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://helapingsten.wordpress.com/ helapingsten

    Jag vet inte om man kan använda Guds nåd som argument för att äta glass och godis… jag har slutat med allt sådant sen flera år tillbaka inte av viktskäl utan pga att de pengarna kan ges till de fattiga. Jag tror inte att man kan fördöma alla vägvisare för och förbud mot hur man ska leva genom att kalla dem faraseiska… i så fall är väl Jesu Bergspredikan fareseisk.

    Men jag förstår vad du menar, det är fareseiskt i och med att det är långa listor på saker du inte får äta. Nå, säg så här då: ät bara det som är nyttigt och nödvändigt för din hälsa, så har du ett ofareseiskt budord i stil med ”döm inte” (Mt 7) eller ”se inte på en kvinna med lusta” (Mt 5).

  • Tobias

    Hej! En aspekt av de teologiska diskussionerna som jag inte tror du berört, och som jag skulle tycka vore mycket intressant om du skrev något om är frågan om efterföljelse – bortom de rent teologiska frågorna. Det som kan förena oss i det kristna livet oavsett vilken teologisk hållning vi har. Magnus Malms bok Ett hjärta större än världen – att följa Jesus enligt bergspredikan, är ett exempel på denna efterföljelse. Det vore intressant om du kommenterade den boken.

  • http://carolinalj.blogspot.com a lovely borderline

    jag tror att du är en förklädd ateist =)

  • http://www.kastasten.se Thommy Bergenwall

    Vi hade en diskussion i går om att bara att den kost som enligt Guds ord inte är oren,för att se om det kan finnas en djupare tanke bakom det,(ungefär som med sabbaten,vilodagen vilket är till för människans bästa)

    Frågan är om man gjort någon vetenskaplig studie över det ämnet

    Någon påstod att amerikanska militären gjort sådana experiment under en tid ut i från Guds ord på sina egna soldater.

    Hur som helst så länge man brukar och inte missbrukar ,överdriver sitt konsumerade vare det gäller motion eller mat mm kan man leva gott.

    V v v v Thommy Bergenwall

  • beo christensson

    Fariseismen kommer alltid tillbaka i en eller annan form…liksom hycklaren i mig. Jag får bara äta godis en gång i veckan (bestämde jag och min fru för några månader sedan) Jag har bara svårt att bestämma vilken dag i veckan så jag helgarderar.

    Frågan är dock om Hammarby kommer tillbaka…?
    Kanske post-allsvenskan, jag menar super-1:an nästa?

    Gud förbjude!

    Beo Christensson

  • Christer Roshamn

    Det låter som en bra kur för dig. Kör hårt. Hur har du det med storleken på portionerna? Ät mörkt bröd och ät heller inte efter kl 18

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/ Michael G. Helders

    Om du känner dig svag så drick inte bara vatten utan använd även lite vin.

  • http://helapingsten.wordpress.com/ helapingsten

    Fast vin är ju faktiskt nyttigt för hälsan i måttliga mängder, men inte glass och godis…

  • anja

    Vill du gå ner i vikt så slopa allt bröd fram till jul. Ät kött och grönsaker fritt utan restriktioner.
    Och börja dagen med bacon och ägg…och ost och grönsaker. Det håller dig mätt och tar bort suget.

    mvh

  • Maja

    …och fortsätt så om du vill ha en hjärtinfarkt inom fem år? Bacon är inte precis hälsokost hur man än ser det.

  • Staffanw

    Stefan, tror inte du behöver fundera så mycket på begreppet post-evangelikal. Det används alltför mycket meningslösa beteckningar, främst för att slippa använda riktiga argument, och för att bunta ihop människor vars åsikter man inte gillar. Stå kvar och var en ”som står för denna ganska enkla och okomplicerad kristendom som bygger på att förkunna evangeliet, grunda församlingar, föra människor till tro, göra dem till lärjungar, läsa Bibeln och be till Gud”, som du så bra formulerade det. Det var väl precis det som Jesus ville åstadkomma.

    F.ö heter det väl räfst och rättarting.

  • Marcus

    anja och doktor Atkins har (hade) rätt! Ät mer fett + protein och mycket grönsaker. Minimera kolhydraterna.

    Då minskar både vikten och sötsuget. Och mindre karies också.

    Lycka till, likt Mose, i kampen mot Midjan!

  • Stefan A

    Staffanw håller ja me´…………. :-)

  • S-E Sköld

    Stefan, vila i Kristus och motionera och ät klokt och ropa ut från taken, om det skulle behövas, vad JESUS viskat till Dig i Din kammare. Det är mer kraftverkningar i det, än i alla slags teorier om Guds rike; ett rike som ju inte består i teorier, utan i kraft.

    Tack Gud,
    för den hälsa
    läkedom
    och frid

    som erbjuds varje
    människa
    i Jesu
    sår!

    Detta är Guds visdom och Guds kraft: ett ”vetekorn” att så in i människohjärtan, där det/Ordet visar/bevisar sin inneboende kraft, om jordmånen är god: om man där aktar på Ordet, tar vara på det!

  • http://forkunnarbloggen.blogspot.com Gustaf Henriksson

    TEOLOGI ÄR EN HÄLSOFRÅGA. Det är när vi fastnar i begreppsliga abstraktioner och polariserande positioneringar som själen dräneras och Gudsriket skadas. Pris ske Gud för en okonstlad (dock inte oreflekterad) kristendom där vi ber det vi tror och tror det vi ber.

    Guds frid!

    Gustaf

  • Olov

    StaffanW: Alltså pängen är ju inte att vi ska sätta olika beteckningar på varandra, som vi sedan tvingar alla att erkänna. Poängen är, som jag ser det, tvåfaldig. Dels att förstå de lite olika influenser, inriktningar och traditioner som vi har låtit oss påverkas av, och som i hög grad präglar våra perspektiv. Att förstå varandra, bidra till dialogen, diskussionen således. Det andra är frågan om representativitet. Stefan Swärd har i egenskap av ordförande för EFK blivit den tongivande ”rösten” för rörelsen – Blåberg är ju totalt osynlig och verkar inte alls vilja vara publik; hans roll i EFK är minst sagt oklar. Och frågan är om Stefan verkligen representerar de olika röster som EFK rymmer, om det han säger och skriver i många sammanhang är sådant som de flesta inom EFK kan skriva under på och vill att han ska driva. Det kan vara av vikt att peka ut att Stefan de facto för fram en form av evangelikalism som lätt kan associeras med högerfalangen inom evangelikalismen. Detta verkar han i och för sig inte vilja tillstå – han framhåller ofta att han är nyanserad och lyckas jämka det mesta – men för många av oss som inte befinner oss i Stefans innersta krets är detta ganska påtagligt.

    Och även om inte Stefan vill vidga sina vyer och i sin evangelikalism omfatta andra perspektiv och riktningar, så är det viktigt att han känner till vad dessa andra röster och riktningar handlar om, och på vilka punkter de avviker från hans egna positioner. Det tror jag faktiskt att Stefan själv är väldigt intresserad av.

  • C

    Stefan bara antyder att han tycker att det är skönt att ta en paus i de teologiska diskussionerna och funderingarna, och som ett brev på posten kommer kommentarer om att teori och teologi är en fara att ägna sig åt.

    Frikyrkohistorien är ju inte bara ett vittnesbörd om att det bär god frukt att vi endast ”ber det vi tror och tror det vi ber”. Motsatsen finns sannerligen också.

    Men jag håller med Stefan. Det är ibland nödvändigt göra en paus och ägn sig åt annat.

  • http://religionsfilosofen.blogspot.com Johannes

    Känner samma sak imellanåt Stefan. Ta de lugnt och slappa lite

  • http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/ Mikael Karlendal

    Den nya sidoavdelningen inom ämnet kyrkohistoria på ÖTH kanske blir Stefanologi?

  • Ronny

    Fridens lijor kära medmänniskor Ronny

  • Mikael

    Hej Stefan!

    Om man har en baktanke vankas storbak!
    Och om man är Post-Evangelikal är man väl Jesu kompost.

    Nu när ni tagit anstöt! Vill jag bara fråga VAD ÄR VIKTIGT!

    Och för att förtydliga de VIKTIGA frågorna:
    Så anser jag att ”räfs och rättarting” går tillbaks till ett jordbrukskulturellt idiom,
    och då är grund betydelsen kommen från att räfsa, som är ett ord med betydelsen kratta/sopa alltså göra rent hus.

    Varför är denna fråga så viktig! Jo år 600 diskuterade två biskopar i den Ortodoxa kyrkan, skall man översätta: ”Jesus blev född av Maria” eller ”Maria födde Jesus.”
    Denna sprika råder än i dag, det finns en västlig och en östlig falang i den Ortodoxa Kyrkan än.

    Och Staffanw för att skapa en strid till sin spets: Jag tycker inte om Te men kaffe är OK.

    Vad är Jesu Budskap som får mig från att vara Jesus kompost till att bli en av
    Jesus kompis (ja inget te där häller): Det är att vara din kompis, och följa
    den Gyllene regeln. Varje gång en Teologisk fråga kommer upp ta bort Te och du har bara en ologisk fråga. Och genom att pröva den genom den gyllene regeln, förstår du ringen och det blir bara en logisk del kvar! =)

    /Mikael

  • Mikael

    Hej på er igen!

    Vi som tror på Gud kan inte bara tycka om te vi måste älska te för det är i en grundbetydelse Gud.

    Så jag måste lära mig älska TE och tycka om Kaffe läs: Matt 22 37:40

    /Mikael