Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Nu är det sen söndagkväll och jag är ganska trött. Idag har jag varit tillsammans med två av Evangeliska Frikyrkans församlingar i Stockholm. Visst kan vi problematisera om den svenska frikyrkans situation, men det viktigaste är att se alla positiva tecken, och uppmuntra alla vanliga församlingar att vara frimodiga, att se hoppfullt på framtiden och inse att man har världens bästa budskap.

Är verkligen taggad och upplyft denna söndagkväll. I Söderhöjdskyrkan, EFK:s söderförsamling, var det massor av folk klockan 11.00, och räknar man in barnen, så var medelåldern knappast mer än 20 år på gudstjänstdeltagarna. Mycket inspirerande. Ni förstår att jag drog upp medelåldern betydligt denna söndag.

Klockan 16.00 besökte jag och predikade hos EFK:s latinamerikanska församling i Stockholm, Iglesia Icthus, och det var mycket inspirerande. Massor av folk, massor av ungdomar, en hel del har kommit till tro på Jesus senaste tiden, och man planerar en större dopförättning om två veckor. En av EFK:s grundpelare är den karismatiska öppenheten, och därför predikade jag om betydelsen av Andens gåvor i funktion, och talade om tungomålstalande, profetia, kraftgärningar, hela de sjuka etc. Folk rusade fram till förbön, och man blev djupt berörda, det blev en massa gråtande och skrattande människor i en stor hög framme vid korset, det blir lite mer känslomässigt i en latinamerikansk gudstjänst än i en typisk svensk, men jag trivs i den miljön.

Det finns hopp för svenska frikyrkan.

  • http://bengtsjoberg.blogg.se Bengt Sjöberg

    Håller med om att det finns hopp bland annat när vi försöker nå ut till våra nysvenskar. Idag fick vi döpa ett par från Azerbajdzjan. De älskar Jesus och har längtat så efter att få bli döpta. I torsdags fick de uppehållstillstånd.
    Jag har som målsättning att denna höst få kontakt med somalier. Det har ännu inte lyckats, men jag har fått några tips på personer att kontakta.

  • Christer Roshamn

    Det finns hopp för frikyrkan i Sverige, så länge vi vill ledas av den helige Ande. Det är härligt att höra om den Latinamerikanska församlingen i Stockholm och vad som händer där. I veckan satt jag i en timmes intervju med lokaltidningen i Motala som ska skriva om vårt Alphaarbete. De ska också göra en intervju med en man som kom till tro för snart 1 år sedan genom Alpha och som är döpt och aktiv i församlingen. Journalisten frågade mig om jag trodde att alla människor kan bli kristna. Som sagt, det finns hopp!

    God bless!

    Christer

  • Olov

    Allt är bra. Det är viktigt att säga, tydligen. Hur många kyrkor tror du är som Söderhöjdskyrkan då, ÄRLIGT talat?

  • http://motcharisma.blogspot.com Charisma

    Ja, absolut!
    /Charisma – kyrkan för dig
    http://www.charisma.se

  • Ronny

    Jag tycker Andens eld börjar Bli tydlig i Uppsala Pinstkyrka . En del nyfrälsta och dop.Och vi kommer nu att satsa på de små och svag . Den som är sjuk och fattig och i fängelse etz.Så det rör på sig ,än finns det hopp för Gammla Sverige.Och Israel och vår värld och församlingen .Och gammla väckelser kan ta slut .Men nya kan ju komma med nya församlingar kanske med …

    Tro och väkelse är säkert inte statiskt.Utan sånt som kan komma och gå.Och så finns det kanske en kvarleva som går vidare som Gud vill ibland med .Och om inte kan Gud sända nya arbetare som kan nå skörden . Och det kan bli nya väckelser kanske gång på gång till Jesus återkomst och då kommer de Tusen Åren med honom på Jorden och upprykande och Lammets Bröllop .Så det finns en ljus framtid och hopp i Gud och Guds nåd och sanning och kärlek och omsorg enligt Guds Ord som Gud vill för var och en som vill…

    Och de som vill kan ju komma till tro på Gud och bli frälsta och förbli det med för eller senre också .Och ljumma kristna och församlingar kan ju väckas igen tror jag och avfällingar kan komma tillback. Även Turkiet som var kristet och hela mellanöstern och blev musliskt med.Kan Gud väcka igen .Och Även Europa om det skullle bli muslimskt eller nått annat med såväl som resten av världen och hela församling efterbehov och om vi vill och som Gud vill det . För inget är omöjligt för Gud och allt förmår den som tror . Och kärleken tror och hoppas och uthärdar allt….

    Det är skillnad på att leva för sin egen skull eller för Guds. För Guds skull är man redo att lidda även martyr döden om man måste.Kärleken i Gud är så till Gud och nästan enligt Guds Ord och vilja . Så när det blir svåra tider kommer folk att bli och förbli frälsta ändå. Tror jag

    Och ingen ting kan skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus vår Herre. Och med kärlek till sanningen i våra hjärtan kommer den som vill gå rätt väg med Gud även angående tidstecknen och den ytersta tiden och Guds Ord i sin helhet. Och vad man behöver vet om det med. Och Ingen behöver veta allt, inte mer än för att bli frälst och för att kunna tro på Gud och kunna leva som Gud vill igenom hans nåd och sanning trots allt. Så vi blir reddo för att få komma till Gud till himmlen…. Frid Ronny

  • Christer Roshamn

    På tal om Alpha så anmälde sig en kvinna efter gudstjänsten idag till kursen som börjar om några veckor!

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Olov,
    Allt är inte bra, och svensk frikyrklighet har haft en nedåtgående trend sedan 1940-talet. Men ska vi vända detta kan vi inte bara sitta och deppa, utan vi måste också se det positiva som händer, och ha detta som riktmärken. Vi kan inte bara titta på församlingar som går dåligt, utan jag tycker också att vi måste titta på alla positiva exempel runt om i Sverige på vitala och levande församlingar. Visst har Pekka en poäng i att vi behöver lyssna på alla som har lämnat frikyrkan sedan 1940-talet, men jag tycker att det blir fel slutsats om man bara av detta läser ut att frikyrkan har fungerat dåligt. Min erfarenhet som Stockholmspastor är att folk lämnar frikyrkan mest utifrån andligt ointresse och bristande kristet engagemang, inte för att man är besviken på församlingen – det är sällan huvudanledningen.
    Sedan består ju församlingar alltid av ofullkomliga människor, så det blir aldrig perfekt. Men jag menar att rent sociologiskt är frikyrkan ett unikt bidrag i svenskt samhälle.

    hälsn
    Stefan Swärd

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/ Michael G. Helders

    Globalt sätt minskar alla kyrkor/samfund som liberaliseras/sekualiseras, medan de som återgår/redan är konservativa växer. Mars Hill i Seattle, Redeemer Presbyterian Church i New York är två sena exempel i sekulära städer….Här hemma i Sverige ser vi ju också att konservativa kyrkorna växer, många församlingar har fått lyckade ”ny starter”, andra lyckas med mission/evangelisation, sen har vi också invandrarna som i majoritet väljer konservativa lokalförsamlingar och inte liberala, och om Tuulikki Koivunen Bylund får som hon vill så kommer ju många konservativa lämna svenska kyrkan för att istället gå över till mer konservativa samfund.

    Jag läste nån statistik på svenska kyrkans hemsida från nån analys dem hade gjort över svensk kristenhet- för en lång tid tillbaks, tyvärr hittade jag inte den nu på deras hemsida. Men denna statistiken visade ju snarare tvärt om, framtiden ser ljus ut och inte mörk (liberala kyrkor förlorar medlemmar medan konservativa växer).
    Sen…globalt är ju mycket spännande, se på Kina, se på Afrika, osv osv. Aldrig tidigare har kristna upplevd en tillväxt som dem gör nu.

    Men allt är inte dans på rosor- något dessa herrar pekar på: http://www.youtube.com/watch?v=tiPdSS1vLzQ vi behöver Gudomlig syndanöd så vi kan omvända oss och få ny glöd och ny kraft från Herren.

  • per

    Vad är ”Gudomlig syndanöd”?

  • Pekka Mellergård

    Michael (och ni andra).
    Det är helt rätt att ”konservativa” kyrkor är de som växer. Ordet ”konservativ” är dock inte särskilt bra i sammanhanget. Ett församling som t.ex.Mars Hill verkar i många avseende inte särskilt ”konservativ” – många i min föräldrageneration skulle nog reagera riktigt starkt mot en hel del av det sätt som tron uttrycks.

    I Sverige är Evangeliska Frikyrkan det enda samfund som växer. Sen 1996 med ca 4000 medlemmar, om jag läser staplarna rätt. Det är något att vara glad för. Men för att sätta det i proportion till annat i vårt land kan det vara värt att detta är färre än de som aktivt går in i Svenska kyrkan varje år. Och att alla övriga samfund fortsätter att tappa medlemmar. (Det är i och för sig lite lurigt när man ska försöka se på statistiken, därför att numera rapporteras ofta ”antal betjänade”, vilket inkluderar tiotusentals personer som inte har tagit aktiv ställning genom dop eller annan markering att man vill tillöra församlingen).

    SOM-institutet vid Göteborgs Universitet har nyss publicerat en studie ( ”Politisk opinion och religiositet i Västra Götaland”) där man säger ungefär så här: För att kunna locka folk måste man ha ett centralt budskap och berätta varför det är viktigt. Det är viktigt att möta den inre längtan eller viljan, och att man vägar vara tydlig och vägledande.

    Detta är inte nödvändigtvis detsamma som att vara ”konservativ”.

  • Maja

    Allhelgonakyrkan i Stockholm har fått tredubbla sina mässor och är ändå överfull varje gång; tydlig med budskapet men inte konservativ i den vanliga bemärkelsen.

  • wildwest

    Även om jag sen barnsben är en statistikfreak så är det här med medlemsantal o ökningar av denna otroligt svårt att bedöma. Det finns väldigt många församlingar där inte ens hälften av medlemmarna medverkar. Medan det istället kan finnas många gudstjänstdeltagare som inte är medlemmar. Hör tyvärr till dom desillusionerade idag. Har genom min korta livshistoria hört så mycket talarstolsdeklarationer om väckelse och det visar sej att kanske några enstaka efter några veckor finns kvar av denna ”väckelse”. Gud är inte halvdan. Om det är väckelse på riktigt så vill jag märka den, inte få den utpekad för mej i tredje hand.

    Jag konstaterar helt krasst o empiriskt att i dom flesta sammanhang jag besöker saknas glöd o engagemang, kyrkorna är trekvartstomma, och mycket av det som kallas Andens gåvor är inte i funktion.

    Hör mycket om Allhelgonakyrkan men har aldrig begripit om teologin bakom denna? Är det nån som kan förklara? Är det klassisk kristendom eller nåt allmänt andligt hopkok?

  • Patrik A

    Hej,
    Vill bara lägga in en klarläggande kommentar i sammanhanget om Mars Hill. Vad som är förvirrande är att det finns två stora Mars Hill församlingar i USA. En som leds av Marc Driscoll i Seattle, och en annan med Rob Bell som ligger i Michigan…och som jag har förstått det kritiserar den ena Mars Hill (Marc Driscoll) den andra Mars Hill (Rob Bell)…

    mvh
    Patrik

  • Jonny

    Självklart finns det hopp därför att kyrkans Herre är Jesus Kristus. Tyvärr talar Guds ord om ett stort avfall i den yttersta tiden, och jag vet inte vad man annars skall kalla det som sker som den allmänna trenden just nu. Men visst är det viktigt att lyfta fram undantagen också. Jesus har lovat att vara närvarande där två eller tre samlas i hans namn. Det löftet gäller oavsett om det är mer känslosamma latinamerikanska möten eller superstela liturgiska mässor. Jesus har med sitt ord garanterat sin närvaro.

    Att vara teologiskt konservativ är något fint. Däremot får man vara mer flexibel när det gäller uttryckssätten. För egen del har jag tröttnat på den avslappnade stilen med kaffemuggen i handen på väg fram till nattvarden. En kyrka som uttrycker sig annorlunda än världen, som återger något av Guds helighet och nåd i stillhet, tror jag har mycket att ge svenska folket.

  • http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/ Mikael Karlendal

    Patrik A, bra att du klargjorde detta. Vi vet ju inte vad Pekka syftar på.

    Mars Hill Church med Marc Driscoll är ju konservativ när det gäller teologin, men väldigt öppen och förändringsbenägen när det gäller metoder och sättet att vara. Den andra Mars Hill med Rob Bell i spetsen är, av vad jag förstår, snarare tenderande att vara lite liberal även i teologin. Men det sistnämnda kan andra redogöra för bättre än jag.

    Jag vet ju inte om Pekka gör någon skillnad på teologi (syftande på den lära som förkunnas) och metodologi (syftande på allt som har med hur vi kommunicerar, etc). Men jag tror att många av oss som talar om konservativa kyrkor respektive liberala eller dylikt, vi syftar med de uttrycken på just teologin, inte på metoderna. Det kan kanske vara bra att det blir klargjort i debatten.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/ Michael G. Helders

    Pekka:

    Tack för svar.

    Jag måste faktiskt säga att Mars Hill Church är mycket konservativa, även om Mark Driscoll prediko stil kanske inte är konservativ, men teologien är ju på alla sätt och vis konservativ. Mars Hill som Rob Bell är pastor för är dock inte i några avseende (i mina ögon) konservativ. Men Mark Driscoll tycker jag har en mycket konservativ teologi, men du har kanske en annan uppfattning?

    Intressant kring det du delar med dig. Kan inte det betyda att kyrkan har förlorad sitt budskap, och nu har vi problem med att ”möta den inre längtan eller viljan, och att man vägar vara tydlig och vägledande ” vilket gör att människor söker sig annanstans?

    Med konservativ så menar jag inte att man ska köra frikyrka som på början av 1900 talet, men teologien i sig själv. Till exempel Matt Chandler är en frisk fläck i predikosammanhang tycker jag, god och konservativ teologi- men han paketerar sitt budskap på ett sätt så att det blir förståeligt för sekulära människor, samma kan väl sägas om Mark Driscoll…Tim Keller också god och konservativ teologi, men han har snarare lyckas med sin apologetik, så att människor tar till sig hans budskap, även om det inte är någon större skillnad på han och den ”äldre generationen”. Så finns ju många vägar.

    Vi har mer eller mindre redan blivit rotlösa och identitetslösa, samtidig som teologi i stort är inte längre viktigt, utan vad som har blivit viktigt är vad som fungerar. Det tror jag själv är en mycket farlig väg att gå, amerikansk statistik visar på att mellan 80 och 90 procent av de som ”kommer till tro” genom olika församlingstillväxt program, lämnar kyrkan efter några år….Willow Creek har gjort samma analys av sin egen församling/rörelse, vilket har gjort att dem sedan ett halvår tillbaks har Bibel studiegrupper för de som är intresserade i Bibeln på onsdagar (??).
    Tror vi måste tillbaks ditt var saker handlar inte om vad vi gör för Jesus, utan vad Jesus har gjort för oss, var allt handlar om Jesus…samtidigt som vi behöver se våran behov av den Heliga Ande’s kraft, det är Jesus som ska bygga sin kyrka inte oss.

    Per:
    Ett exempel på Gudomlig syndanöd kan vara som när Tage Sjöberg predikade och bad så att elden föll i Elimkyrkan i Örebro. Folk såg elden och ringde brandkåren, men det var bara saliga pingstvänner som blev döpta i den helige Ande. Likaså brann elden synligt i Dala-Järna och många fick syndanöd och gav sina liv till Gud. Man böjde knä till och med i snödrivorna när man såg och upplevde Guds helighet och såg elden över kyrkan.*

  • Pekka Mellergård

    Mikael K (och ni andra).
    Det du skriver illustrerar en aspekt av problemet med ett ord som ”konservativ”. Det betyder ju som sagt många olika saker, folk får olika associationer. Det är aningen värdeladdat, milt uttryckt. Ordet ”liberal” är ännu svårare, inte minst i kristna sammanhang.

    Vi skulle göra varandra och Kristi sak en stor tjänst om vi kunde hitta bättre, och mindre laddade ord för att beteckna det vi menar, och pratar om. Och då talar jag inte bara om folk på denna blogg, utan inom svensk kristenhet i allmänhet. Det finns aldrig något gott i att definiera bort varandra, och allra sämst blir det om det dessutom sker på tvetydiga språkliga grunder.

    MICHAEL G: Igen. Kan du inte försöka korta ner dina svar/kommentarer? Hänvisa gärna till din egen blogg för de längre utläggningarna. Då blir det också lättare att på allvar inkludera dig i samtalet.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/ Michael G. Helders

    Pekka: Förlåt att jag inte tillhör eliten 😉 ….. Men ska försöka korta ned svar, men svårt när man talar om olika ämnen såsom man gör nu- försöker ju endast argumentera utifrån mitt eget ståndpunkt.

    Kring liberal/konservativ, man använder väl just de här uttrycken för att inte använda värdeladdade ord i debatten? Jag har svårt att förstå hur man kan använda ännu mildare uttryck. Men det har kanske med identitet/rotlöshet som jag talade om ovan att göra…

  • gata

    De som är anställda av EFK verkar ha bra anställningsvillkor. Tänk att som Pekka kunna blogga på betald arbetstid. Men det är väl bara eliten, ”nomenklaturan” som per definition kan ha sådana privilegier.

    Har förstått att vissa av bloggarna är pensionärer, det kan förklara att dom kan lägga ner så mycket tid på detta. Undrar om Helders också bloggar på arbetstid? Antagligen är han inte arbetssökande eftersom arbetssökande ska leta jobb på heltid även om inga jobb finns.

  • Anna-Karin

    Jag jobbar skift……..

  • http://www.jesustro.se Kenneth Hermansson

    Till nr 19 ”gata” ang arbetsvillkor.
    Jag bloggar också på arbetstid, men fullgör mitt arbete likväl, bl a på kvällar o helger. Totalt under året blir det faktiskt åtskilligt mer arbetstid än de timmar jag är skyldig att fullgöra. Jag är övertygad om att Pekka, Stefan och övriga som sign gata ger en släng åt, likt Paulus, arbetar mer än de flesta, så den slängen var både osmart, onödig och okunnig.

  • http://operationovresalen.blogspot.com David Å

    ”en massa gråtande och skrattande människor i en stor hög framme vid korset, det blir lite mer känslomässigt i en latinamerikansk gudstjänst än i en typisk svensk” men Stefan glöm inte förnyelsen på 90-talet;) frid d

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Det finns hopp för Svenska kyrkan också, men hoppet för Svk ökar med ”konkurrens” från en bekännelsetrogen frikyrka med ökande medlemstal.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/ Michael G. Helders
  • Pekka Mellergård

    gata:
    Just for the record: Detta är min lediga dag. Det betyder tyvärr inte att arbetet i övrigt helt kan kopplas bort, så är det ju med vissa jobb. Tillbringar det mesta av denna dag framför datorn, och då plingar det till från den här bloggen lite nu och då.
    Tror faktiskt att varje blogginlägg jag gjort legat utanför ordinarie kontorstid. Sånt borde man kanske inte behöva säga, men det är väl bra att veta.

  • S-E Sköld

    Pekka, växte/växer inte EFK till inte så liten del av att f.d. ”livetsordare” gått in bakom den kyrkans emblem?

    Mvh

  • wildwest

    Jag bloggar på arbetstid men har ingen övertidsersättning, är nåbar dygnet runt, oavsett sjukdom, semester, tjänsteresor i andra tidszoner, så de få minuter det tar att ägna lite tid åt kristen debatt har jag inget dåligt samvete för. Andra tar en rökpaus, fikar eller ringer sina kompisar. Jag läser bloggar och äter min sallad vid skrivbordet.

  • gata

    Det var inte så illa menat. Intressant i alla fall att höra hur andra lyckas kombinera bloggande med äktenskap och karriär 😉

  • Richard

    Härligt Stefan att höra om levande församlingar. Visst finns det hopp för Kristi kropp i Sverige. Något av det viktigaste för en församlings ledare är att utmana sin församling på dessa tre områden. 1. Det inre livet med Gud med regelbundet böneliv och bibelläsning
    2. Ett helgat och överlåtet liv. 3.
    Själavinnandet.
    Jag tror att i de fall där det inte fungerar i olika församlingar har det nog brustit i ett eller flera av dessa områden.

  • Stefan A

    Hopp för svensk frikyrka…? Det är klart att eftersom kyrkans Herre lever i all välmåga så finns hoppet. Men om man nu ska med lite självransakan konstatera att EFK har enligt hemsidan ca 30.000 medlemmar på en befolkning som närmar sig 10 miljoner så är det snarare säck och aska som behövs. 0,33% är EFK-are i Sverige. Pingst har strax över 80.000 Missionskyrkan 130.000 Baptisterna är 17,500. Slår vi ihop dessa största frikyrkor räknar vi grovt 250.000 människor dvs ca 2,5% av befolkningen. (Sen tillkommer det naturligtvis fler från SvKy mm.) Tittar man på ett ”åldersträd” är majoriteten äldre. Ser det bra ut? Knappast. Vi står inför ett behov av ett internationellt nödrop för andlig akuthjälp. Den omfattningen som behövs på Guds ingripande för att förändra sverige är massivt och totalt genomgripande. ”Bed så ska du få, sök så ska du finna, bulta och det ska öppnas.” Sverige har halkat så långt ner att det är bara bulta som gäller!

  • Stefan A

    Mitt inlägg ovan kan missförstås. Jag är självklart glad över allt Gud gör och att människor kommer till tro! Jag har besökt flera av sveriges växande EFK-församlingar och önskar Guds rikaste välsignelse över dem alla!! Jag välsignar allt Gud gör i svensk kristenhet. ABSOLUT!

    Vad jag beskrev tidigare är den underliggande verkligheten som trots allt finns där. Jag är övertygad om att de siffror som representerar den frikyrkliga verkligheten i Sverige är skrämmande katastrofala. Vi har för länge sedan passerat någon som helst miniminivå och vi kan inte vara nöjda på en enda punkt. Detta organiserar man sig inte ur, utan Gud måste ingripa radikalt rakt över landet.

  • Richard

    Om en församling inte vinner nya människor till tron behövs det självrannsakan hos församlingsledningen och hos varje medlem. En kristen som inte vinner någon för Guds rike är ofruktsam och bör fråga sig själv varför det är så. Alla kristna kan leva ett liv där man sträcker sig ut till andra. Men ett sådant liv kräver att man har ett inre personligt liv tillsammans med Gud. Utan bön och omvändelse vinner man inga segrar för Gudsrike.

  • Maja

    Ja, Allhelgonakyrkan i Stockholm står för en klassisk kristendom, det vill säga inte en katolsk dogmatisk utan en paulinsk pragmatisk. Centrerad kring nattvarden som de första församlingarna, har ett starkt och levande församlingsliv där frivilliga får prägla kyrkan. Jag tycker de är bra. Men en gång när jag var där hade så många gått före mig fram till kalken så druvsaften var grumlig. Det kändes inte helt kosher (det var före svininfluensans tid men trehundra nattvardsgäster är ändå trehundra nattvardsgäster).

  • Lasse F

    Tack Stefan för en uppmuntrande rapport. Det inspirerar till att satsa vidare min egen församling!

  • S-E Sköld

    När JESUS enligt Uppenbarelseboken 2 och 3 sänder brev till där uppräknade församlingarna, berör Han numerären en enda gång, och då gäller det antalet som i församlingen i Sardes var värdiga att vandra med Honom i vita kläder: några få.

    F.ö. handlar Hans tillrättavisningar om lärofrågor, högmod, kärlekslöshet och andlig blindhet och Hans beröm om renhet och ståndaktighet, en rätt lära och att hålla fast vid ”det fasta Ordet” och att avslöja falska apostlar.

  • Richard

    S-E Sköld
    Vill du med ditt inlägg säga att det är oviktigt om en församling växer i antal genom att folk blir frälsta.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/ Michael G. Helders

    Richard:
    Blir folk frälsta om det inte är den sunda läran som predikas i församlingarna- oberoende om dessa växer?

    En hymn om ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=8Qq2eajnXQM

  • Richard

    Har inte tid att se på klippet så jag svarar bara på det du skrev. Självklart måste man hålla sig till det rena evangeliet. Min fråga gällde om det var oviktigt att vinna människor för Guds rike. Man kunde få det intrycket av S-E Skölds kommentar. Men eftersom jag inte var säker ville jag fråga. Hoppas på ett svar från honom.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/ Michael G. Helders

    Richard: Vi är eniga :) ….

  • S-E Sköld

    Det jag vill säga är att en ren, levande, kärleks -och Andefylld församling, som inte låter sig bedras av falska läror och lärare, är ett salt i förruttnelsen:

    Apg. 2:47 ”Och Herren ökade församlingen
    dag efter dag, med dem som lät sig frälsas”

    Det står om den församlingen – den första och under apostlarnas ledning – att de utanförstående människorna vittnade om den, att Gud verkligen bodde bland dem. De behövde m.a.o. inte själva hävda det.

    Personligen tror jag, att vi måsta gå bakåt – till den apostoliska tidens verkligheter – för att kunna komma framåt. Det finns inga enkla genvägar i Guds rike.

    S-E

  • O.K

    Maja

    Jesus tog en kalk och sa så ofta ni ”dricker” den så gören detta till min åminnelse men idag doppar fler och fler vad jag har förstått är det vinet det handlar om inte vad man dricker ur Den kalk som enligt en sed var framsatt till Messia den är tömd vi borde alla ha särkalkar

  • Richard

    Att utomstående vittnade om dem berodde väll också på att den första församlingens medlemmar hade kontakt med människor utanför församlingen och så ledde dem till kunskap om Gud. Den ena behöver väll inte utesluta det andra. Jag tror att de flesta som har kommit till tro har gjort det genom någon som man känner, man har sett Jesu kärlek genom denne. Själv blev jag frälst genom torg evangelisation men det är nog inte det vanligaste men vi behöver det också.
    Till sist hoppas jag S.E Sköld att du inte menade att de 3 punkter jag tog upp innebär någon genväg att jag inte tog med den sanna rena läran var kanske en miss men det berodde mest på att jag ville trycka på det andra i mina ögon mindre självklara och att jag ville begränsa längden på inlägget.

  • O.K

    Sköld #35

    Det står också om en skara som ingen kan räkna Upp. 7:9

  • S-E Sköld

    OK, i skaran som ingen kan räkna, finns nog en hel del inte matrikelförda.

    Mvh

  • S-E Sköld

    Rickard, Anden i Människan sträcker sig ALLTID ”ut till andra”, som Du skriver. Anden är en ”människofiskare”. Det blir däremot inte lika bra när köttet sträcker sig ut till andra, ja ibland kan det bli helt fel och göra mer skada än nytta.

    Anden har ju bl.a. den egenskapen, att Han kan överbevisa om synd; ibland utan att säga ett enda hörbart ord.

    Mvh

  • Per-Erik Johansson

    Genom tecken och under … Tack Stefan för det du förmedlar från Gudstjänsten!

  • Sandra

    jag tycker att det e hur kul som hälst att få läsa om att det funkar det vi gör att orden vi sänder kommer till verk. jag är en ungdom som briner för att få mer kunskap om gud går i en latinskamerikansk församling, går nu igenom ett prov min församling saknar lokal och undrar om det e någon som vet eller kan ge mig tips om en lokal som vi kan prisa vår gud.

    tack i för väg och gud bless



Subscribe to Stefan Swärd