Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Kommer hem lite efter midnatt efter hela kvällen med Ungdomskyrkan Konnekt och närvaro i Tantolunden, ett av Stockholms stökigaste ställen på sena fredagskvällar. Det är bara Medborgarplatsen och Stureplan som matchar Tantolunden när det gäller polisnärvaro och polisingripanden på sena fredagskvällar.

Grundidén med alltsammans är att Jesus har sagt åt oss att ”gå ut och gör alla folk till lärjungar”. Och han har också sagt ”att vi ska gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen”.

Dessa bibelord är inte så komplicerade att tolka. Vi kan också läsa vidare i Apostlagärningarna om hur första generationen kristna tillämpade denna befallning från Jesus. Jag tolkar det som att Jesus vill att vi inte ska stänga in oss i några kyrkor utan den kristna församlingen ska leva mitt i samhället, bland vanligt folk, och där berätta om Jesus och förkunna evangeliet. För att anknyta till McLaren och postmodernitetsdebatten – vår kyrkliga praxis behöver ständigt dekonstrueras, men trons kärna och innehåll behöver inte omtolkas eller dekonstrueras, men behöver ständigt förnyas och återupptäckas.

Att vara ute i Tantolunden på sena fredagskvällar är varken modernt eller postmodernt – fullständigt meningslösa begrepp i detta sammanhang – utan det handlar bara om vår längtan att följa Jesus, och han vill att vi ska gå ut. Det handlar både om evangelisation, att berätta om evangeliet om Jesus, men det handlar lika mycket om kristet socialt engagemang, vi behöver som kristna bry oss om det samhälle som vi lever i, och engagera oss i de stora sociala utmaningarna. Och fredagnätter och ungdomar är en av de stora sociala utmaningarna i Sverige idag.

Och teologin är viktig, för det avgör varför vi saker och hur vi gör dem. Den liberala kristendomen har suddat ut begreppet frälsning och omvändelse och den kristna trons unikhet. Evangelikal kristendom handlar om att evangelium om Jesus är räddningsplankan och det eviga livet, att erbjudas alla människor, för att vi inte ska gå förlorade utan uppleva befrielse, förlåtelse, omvändelse, nyfödelse och redan nu få del av det eviga livet. Så vi går inte ut bara för att vara trevliga och snälla som kristna, utan vi tror att vi har något unikt att komma med.

Och i kväll fick jag och mina vänner säga lite till ett stort antal ungdomar vad Jesus betyder för oss och varför vi är kristna. Och jag hade svårt att gå hem från Tantolunden, för det var så många som ville prata, jag fick nästan slita mig loss för att kunna ta mig till tunnelbanan och åka hem. Jesus sa åt oss att gå ut, när vi lyder honom – då börjar det kristna livet bli spännande och utmanande.

Jesus kallar oss som mediokra, halvtrötta, borgerliga, kyrkcentrerade kristna, att gå ut ur våra kyrkor och våra tråkiga komfortzoner, och gå ut i världen, gå ut till de sargade, gå ut till de marginaliserade, gå ut till de som verkar vara långt borta från Jesus – men kanske i själva verket är jättenära. Där bland fotbollshuliganerna, tuppkammarna, punkarna, missbrukarna, kommunisterna, rejvarna, svartrockarna, och alla vanliga, dit ska vi gå – och Jesus är redan där före oss.

Träffade förresten en ung kille ikväll som kallade sig för övertygad kommunist, lusläser Karl Marx och som vill förändra samhället genom blodig revolution – och han menade allvar. Det kändes nästan som att 1968 är på väg tillbaka, en ny militant vänster börjar sakta växa fram bland ett viss skikt av ungdomar. Jag pekade över vattnet bort mot Liljeholmen, och berättade att där borta bor numera vänsterledaren Lars Ohly. Men han är kapitalist enligt min nye vän.

  • Mikael

    Hej Stefan!

    Detta anser jag är kärnan i Jesu budskap på jorden.
    Att leva ut hans uttalade vilja.

    Det finns inget bättre sätt att följa Kristus och inget bättre sätt att leda en kyrka på!

    Tack Stefan!

    /Mikael

  • http://www.brefvet.com Gunnel

    Stefan Swärd
    Tack för att du tranformerade ner budskapet till begriplig svenska och kristnas uppgift!

    11 aug i ”Go´ natt…. ” skrev John Nilsson i inlägg nr 20 ett totalt obegripligt inlägg i mina öron.
    Men genom att klicka på hans namn kom jag senare till en värdefull bok i min bokhylla av Sten Nilsson: ”Förbundsblodet”, som jag kan följa i allt innehåll därför att den refererar till bibeln.
    Tillbaka till kärnan i bibeln som sagt. Bibelns budskap är mycket lättare att förstå än teologernas och akademikernas.

    Fint att det kom en ny Blogg av dig!

    /Gunnel

  • http://www.brefvet.com Gunnel

    Rätt titel är: ”Blods-förbundet
    Bibelns röda tråd”
    av Sten Nilsson

  • BW

    Detta var ett av dina bästa inlägg, välformulerat och andeinspirerat tycker jag. Tänk om alla epistemologiskt intresserade kristna kunde enas om följande formulering som du skrev: ”För att anknyta till McLaren och postmodernitetsdebatten – vår kyrkliga praxis behöver ständigt dekonstrueras, men trons kärna och innehåll behöver inte omtolkas eller dekonstrueras, men behöver ständigt förnyas och återupptäckas.”

    Fast egentligen är inte heller detta något nytt, redan Jesus anknöt till detta när han sa att nytt vin ska ha nya läglar och gammalt vin ska förvaras i gamla läglar (skinnsäckar). Jag som vanligtvis är en ganska lågmäld person kan nästan avundas dig som bor i Stockholm och som kan gå ut på Stockholms gator och tala om Jesus och ändå kan bevara anonymiteten.

    Det kan vara lite tuffare i en mindre stad, men här får vi ta till oss ordet om att inte blygas för evangeliet och att bära det kors det innebär för egot att gå ut. När jag var nykristen på sjuttiotalet delade jag ut traktater i Stockholm, då när den första kärleken brann i mitt hjärta. Gud hjälpe oss att inte förlora denna kärlek som driver oss att berätta om Jesus. Då har vi rätt motiv.

  • BW

    / Barnahjärta

    På vägen
    mellan liten och stor

    Tappade jag bort
    mitt barnahjärta

    Det fångades
    av en plötslig vind

    Men Gud gav mig
    ett nytt igen /

    / Man vet

    Man vet att man lever
    när man fryser

    Att man finns till
    när man kläms åt

    Man vet att man lever
    när man ryser

    Av välbehag
    som under skinnet kryper

    Man vet när man vaknar
    att man sovit

    När man föds på nytt
    att man inte levt /

  • BW

    Det smög sig in ett fel i sista versen och rätt ska vara rätt. Poesi? Jag vet inte, det är vad det är och ni får ta det för vad det är.

    / Barnahjärta

    På vägen
    mellan liten och stor

    Tappade jag bort
    mitt barnahjärta

    Det fångades
    av en plötslig vind

    Men av Gud fick jag
    ett nytt igen /

  • http://helapingsten.wordpress.com/ micael

    Missionsbefallningen är enligt mig livets mening. Det är oerhört viktigt när vi missionerar att vi återppväcker våra karismatiska rötter. Endast det karismatiska kan ge Evangeliet den kraft som ger väckelse. Bristen på sund karismatik är grunden till Sveriges sekularisering. Har skrivit mer om det här… http://helapingsten.wordpress.com/2009/08/14/biblisk-karismatik/

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michaels G. Helders

    Tack för att du delar detta med dig Stefan.

    Hur ser du på att uppmuntra församlings medlemmarna till gatuevangelisation?
    Själv har jag upplevd att detta kan vara mycket svårt, och om man klarar det genom att inspirera, så ger folk ofta upp lite för lätt när dem inser att det är inte ”bara och bara” att syssla med gatuevangelisation, utan det är en till tider mycket svår och hård uppgift, och ibland för man vänta länge för man kan se frukt och resultat.

    Själv tycker jag gatu-evangeliaion är helt underbart, men ack så svårt! Också fascinerande utifrån att det är något som passar alla människor, om man ger utrymme för människor att växa i detta i egen takt utan prestations ångest (är ju Jesus som ska arbeta- genom oss).
    Själv älskar jag gatuevangelisation, och sysslar med det i perioder. När jag dock har haft ett lite uppehåll såsom nu, är jag alltid trögstartat, osäker på mig själv, osäker på hur jag ska framföra budskapet, hur man ska samtala osv. Här har jag själv upplevd att bön är en stor nyckel, genom bönen så handlar det plötsligt inte så mycket om vad vi gör eller inte gör längre, utan vi kan börja förtrösta på att Anden ledar och använder oss oberoende av hur bra eller dåligt vi för fram våran budskap, utifrån det tror jag ens frimodighet kan växa. Hur ser du på det?
    Här är också ett exempel på en ung göteborgare som verkligen kör med frimodig evangelisation http://job25-masken.blogspot.com/2009/08/evangelisation-24-juli-del-sist.html och framstår som ett gott exempel åtminstone för mig.

    Hur ser ni annars på det sociala? Själv tycker jag det är bäst att först fokusera på det sociala först och främst, sen evangelium, detta så människor inte ska uppfatta sig själv som ”frälsnings objekt” samt det kan vara ett verktyg för öppna samtal med högt till tak/ relation byggande. Tror Lewi Pethrus var inne på samma linje, för åtminstone den känslan utifrån Joel Halldorf bok ”Lewi’s brev”. Men ofta hamnar ju samtalen direkt hos Jesus, korset och frälsningen, och du blir ju det sociala det sekundära.

    Hur ser ni på frågor som detta på Konnekt?
    När jag själv var aktiv under ett år i sträck med gatuevangelation, så upplevde vi själva att desto mer fokus vi hade på bön desto fler människor kom till tro, detta ledde till fokus på bön flera dagar i veckan och evangeliasion en dag i veckan. The Brooklyn Tabernacle kör också med bön team samtidig som man har evangelisation, den församlingen har ju växt från 10 talls medlemmar till över 12000 med mycket fokus på fokus bön, tillbedjan, socialt arbete och gatuevangelisation med extrem god frukt såsom: http://www.youtube.com/watch?v=WhqZcuxK-H8

  • Tobias

    Jag tycker att det är lite ledsamt när man inte kan hålla sig till att säga det man tycker utan hela, hela tiden måste rikta en udd till de som inte tänker likadant.

    Men creds till Stefan för hans nattliga insatser i Stockholm

  • roberth

    Tycker det är intressant och se hur klarsynt din marxistiske vän var 😛

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Tobias,
    Jag förstår vad du menar, och håller delvis med dig. Men kruxet är att jag senaste tio dagarna har ägnat mig en hel del åt att analysera Brian McLaren och kristen på ett nytt sätt, och diskuterat denna bok, och McLaren använder ju detta grepp hela tiden, och polemiserar mot den moderna och evangelikala kristna som kopplas med dinosaurier, alla teser framställs i kritik mot vad han är emot. Jesus använder ju samma grepp och framställer sitt budskap i polemik mot fariseerna och samma grepp används t.ex. Hebreerbrevet och Galaterbrevet i stark polemik mot lagiska varianter av kristendom.
    Så jag antar att din kritik gäller även dessa, och inte bara mig.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Detta vet säkert Stefan, som har läst statskunskap (politiska ideologier ingår väl?): En renlärig marxist VILL inte förändra samhället genom en blodig revolution. För en renlärig marxist är den blodiga revulutionen ”en historisk nödvändighet” – något som inträffar vare sig man vill eller inte. Man kan säga att det är en plikt för renläriga marxister att ta ledningen över den revolutionära urladdningen, och använda den till en förändring av samhället i socialistisk riktning genom att etablera proletariatets diktatur. Den som däremot vill ha en blodig revolution anses av renläriga marxister vara en revolutionsromantiker.

    Det är tveksamt om Marx själv var renlärig marxist. När han såg konsekvenserna av den revolutionära ideologin, kontrarevolutionens våldsamma nedslående av revolutionen, förordade han en förändring av samhället med valsedelns hjälp.

    Under Marx’ ungdomstid fanns inte ett enda exempel på en demokratisk samhällsomvandling. Det var ingen udda ståndpunkt att samhällsförändringar måste ske med våld. Historiskt har många kristna stött samhällsomvandlingar genom våld. Mot slutet av sitt liv, kunde Marx’ se exempel på en begynnande demokratisering, som antydde att en samhällsförändring med fredliga medel var möjlig. Det finns idag många som kallar sig marxister – men få är renläriga. Kristendomen får aldrig reduceras till en rent borgerlig företeelse.

    Det kristna budskapet måste spridas även bland marxister, socialister, kommunister och allsköns vänsterfolk – utan krav på politisk omvändelse. Det är visserligen sant att religiös tro är oförenlig med renlärig marxism, eftersom densamma är gudsförnekande. Men ytterst få marxister är idag renläriga. Dessutom finns ju de, som är irrationella och inkonsekventa, och intar ståndpunkter som egentligen är oförenliga.

    Det har sagts i debatten om Roland Utbults partibyte från fp till kd, att han hade gjort större nytta om han hade stannat kvar i fp. Detsamma måste sägas om blodröda, unga revoluionsromantiker, om man kan locka dem till kyrkan, att de gör bäst nytta om de stannar kvar i sitt gamla politiska sammanhang så länge som möjligt. Revolutionsromantiken kommer ändå att rinna av dem när de blir äldre och mognare.

    Vad som snarare är ett bekymmer med marxismen, är hur många kristna marxister tillämpar tesen ”Religionen är ett opium för folket”. Marx menade förstås att själva påståendet att Gud finns är ett opium för folket – eftersom Gud inte finns enligt honom. För en kristen maxist borde samma marx-ord betyda att makthavarna / överklassen använder religionen som ett opium för folket (typ ”Du får smör när du dör”) och att detta är fel, att det är fel att använda religionen som opium för folket.

    En kristen marxist borde alltså avslöja och motarbeta att religionen används som opium för folket – oavsett vem som gör det. Men i stället hör man många kristna socialdemokrater och vänsterpartister säga: ”Vi har samma rätt som borgarna att använda religionen som ett opium för folket.” Och med den ”rätten” konstruerar de sin ”vänsterkristendom” som inget annat är en nygnosticism och nyhedendom – en ny religion för det ”postmoderna” samhället, om man så vill uttrycka det.

    Paradoxalt nog tilltalade den antika gnosticismen inte alls de arbetande massorna, slavarna och daglönarna, utan var en typisk överklasslära som tilltalade överklassen och den intellektuella eliten. Och så är det faktiskt forfarande. Få av dagens ”kristna vänster” har sett något fabriksgolv, annat än möjligen under korta studiebesök. De flesta är ju både högutbildade och högavlönade teologer med fina akademiska titlar – en av dem är t.o.m. ärkebiskop emeritus! Inte precis någon underklassvänster…

    Det är annars lätt att den politisk ideologi och partitillhörighet samt den sociala position man har, färgar det religiösa budskap som man framför. Och det ska man vara på sin vakt mot, så att man inte stöter bort dem, som ska frälsas. En sann kristen vänster kritiserar naturligtvis sina borgerligt röstande medkristna, om de omedvetet (för jag tror inte det är med avsikt) råkar blanda in borgerliga politiska värderingar i sitt religiösa budskap – men är samtidigt på sin vakt mot sig själv, för att inte själv göra samma misstag.

    Ingen har rätt att använda religionen som ett opium för folket. Ingen har rätt att göra det för att någon annan gör det.

  • Mikael

    Hej igen!

    Det står mycket om vänsterpartiet här, som jag såg mest som en bisats.
    Jag vill ge en kommentar:
    Vad är värst att säga vi måste naturligtvis jämka om v kommer till regeringställning med de andra partierna s och mp,
    eller punkt för punkt överge den stälningstagande som fick partiet till regeringsmakten,
    Vi skall arbeta för aborter skall minskas…
    Vi skall inte sitta i en regering som tillåter homoäktenskap…
    På punkt efter punkt har kd svikit sin kärnståndspunkter.

    Detta är och förblir hyckleri!

    När det gäller Vänstern har de tagit nattsvarta kommunismen till sitt hjärta och pläderar för att om den sker på rätt sätt är den ok, man kan tycka vad man vill om det.

    Men går man till den politiska historien, är kyrkan i särställning ifråga om grymhet!

    Och grundfrågans svar är viljan till makten!

    Ta bara den senaste skandalen med AMF fallskärm för vd:n.
    Skandiasskandalerna, ABB fallskärm till Persy, Wallenbergsfären som mjölkar fonder som skall gå till forskning, osv…

    Det är inte fråga om vilken idealitet som vi håller oss bakom utan var vi har vårt hjärta!

    Och är hjärtat i plånboken får Mammon vår verkliga lovsång!

    Men har vi vårt hjärta i böckernas bok, Bibeln och strävar efter att förstå den, då sprids kärleken som en epedemisk smitta, och av den vill jag drabbas av.

    /Mikael

  • Tobias

    Stefan!

    Jag tycker du är lite oförskämd som avfärdar min synpunkt genom att göra mig till någon slags kritiker mot inte bara de bibliska författarna utan också mot Jesus själv.

    Om du anser att McLaren är lika farlig för kristendomen som fariséerna och gamla testamentets lagiskhet och att du är lika inspirerad som Jesus, Paulus och Hebreerbrevets författare så får det stå för dig. Jag håller inte med McLaren i alla hans tankar, men jag tror inte att han är någon vitkalkad grav. Och det du skrev till mig senast vet vi ju båda att du inte kommer att säga till McLaren nästa gång han kommer till Sverige.

    Min poäng var helt enkelt att det upplevs som fräschare och mer kärleksfullt med en pro-agenda än en anti-sådan. Särskilt i ett sådant inlägg som det senaste.

    Gud välsigne er i Tanto-lunden!

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Tobias,
    Du kritiserar mig för att jag ibland framför min ståndpunkt genom att kritisera andra ståndpunkter. Mitt enda påpekande är att den metoden används alltid i alla former av debatter i alla tider, och jag gav bara några exempel på några andra som använder den skriv- och debattmetoden.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Eva

    Stefan: Men har inte Tobias en poäng? Är det inte så att i princip varje gång du har gjort något som du själv tycker är bra – varit på en viktig konferens, varit ute och evangeliserat, skrivit en viktig artikel osv – så nöjer du dig inte med att bara berätta detta; det finns alltid ett starkt moraliserande inslag: ”Tänk om alla gjorde som jag, då skulle det se bättre ut i kristenheten”. Du framställer gärna dig själv som ett praktexempel på en duktig kristen. Om du bara på prov skulle läsa igenom dina egna inlägg om ditt och datt och fråga dig om det inte är på det sättet tror jag att du kanske skulle kunna upptäcka någonting som du inte visste om dig själv. Åtminstone om din egen retorik, ditt eget sätt att föra fram sådant du tror på, tycker är viktigt osv. Och när sådana inslag påpekas, av exempelvis Tobias, är du snar att hänvisa till Paulus, Jeusus, klassisk kristendom, väckelsehistorien osv. Du har alltid ett försvar, du har…alltid rätt? De som ibland lyckas slå hål på en viss okunnighet, smalspårighet eller ytlighet hos dig, de framställer du som ”tråkmånsar”, de är negativa, du som ”bara har skrivit några rader om….”. Kanske kan du tänka igenom dina retoriska mönster litegrann? Vad tror du.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michaels G. Helders

    Stefan: Du för gärna försöka svara på mina frågor, jag är ärligt intresserad, vill inte debattera- önskar bara höra dina perspektiv på saken.

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Eva,
    Det var intressanta synpunkter. Jag måste nog titta ett varv till på vad jag har skrivit, uppfattar inte på det sättet, men om många läsare uppfattar mina utspel på ett sådant sätt, är det naturligtvis olyckligt. Jag har ju bestämda uppfattningar om mycket, men bestämda uppfattningar måste naturligtvis framföras på ett ödmjukt sätt. Ett dilemma är dock när man bloggar att man skriver snabbt, och i mitt fall ofta sent på kvällen, så allting blir inte så välformulerat som när man skriver en artikel.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Michaels,
    Tack för frågor om gatuevangelisation. Överhuvud taget tycker jag att evangelisationen står och stampar i Sverige. Det senaste nya och kreativa var Alfa-grupper, men det hade egentligen funnits långt tidigare också, men med andra namn, och inte lika välutvecklad metodik. Vi behöver bli frimodigare i att dela vår tro, det gäller nog de flesta av oss. Men vi behöver göra det på ett klokt sätt så att människor får intresse för evangeliet. För framfusig gatuevangelisation tror jag inte på, men vi behöver hitta alla vägar för att nå ut med evangeliet och vi behöver uppmuntra församlingarna i detta.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michaels G. Helders

    Tack för svar Stefan,
    Vi är nog eniga, här är ett exempel på hur man kan vara klar och tydligt utan att vara framfusig: http://www.youtube.com/watch?v=sGs3VJB1rhE – jag är dock inte lika frimodig själv, men hoppas utvecklas en dag.

    //Michael

  • Katta

    Frid Stefan och alla kommentatorer!
    Eftersom ni kommit in lite grann på hur Stefan och andra skriver, så skulle jag vilja framföra ett förslag.
    Kanske är jag trögtänkt och gammaldags, men jag tror att det vore en bra idé för alla, även Stefan, att ta sig tid att läsa igenom vad man skrivit innan man skickar det. Dels för att korrigera fel, när man knappar snabbt på tangentbordet blir det lätt ett ”du” i stället för ett ”då” t.ex.. Dels för att, och detta gäller inte Stefan för det är hans blogg, men övriga, se om ni kanske har skrivit lite för långt. Det går att skriva viktiga och bra saker lite kortare ibland.
    Med all respekt för er kunskap och livserfarenhet och att ni är väldigt viktiga allesamman, så tror jag ändå att det kan vara en god idé. En lagom lång renskriven kommentar är det större chans att fler läser och det blir även lättare att ta till sig budskapet!

  • TB

    Var det inte Marx som sa att han skulle: – ” … skapa en -ism, och skrattande leda miljoner i helvetet …” eller något i den stilen?

    Tror inte man har människors bästa i sinnet när man har detta som mål. Man kanske t.o.m. är VÄLDIGT medveten om vilka och vems syften man tjänar!

  • http://helapingsten.wordpress.com/ micael

    Bryr mig inte om vad Marx skrev, bryr mig bara om vad Bibeln säger. Och där står det att vi ska äga allt gemensamt. Rika kristna må kalla detta att applicera vänsteridéer på kristendomen, men jag har inte hämtat några idéer från vänstern alls – jag har bara accepterat vad Bibeln säger. Om kristendom som innebär egendomsgemenskap är vänsterinfluerad kristendom, då var de första kristna vänsterinfluerade 1800 år innan Marx var född.

    Jag är varken vänster eller höger, jag vil bara följa Jesus.

  • Mikael

    Hej igen
    micael det är väl ett av problemen i att skriva på en blogg.
    Skriver man om solidaritet, är man insatt i facket sosse eller kommunist!
    Skriver man om svåra frågor är man inte tillräckligt påläst osv…
    Det finns alltid människor som fyller i vad de anser om en och den bilden är mitt ego som begränsar din storhet.

    Du kan kanske förklara Albert Einsteins relativitetsteorin så en femåring skulle förstå och vi skulle döma dig till fackidiot på onödig kunskap på Fysikens grunder.

    Och lite så är det med bloggen… till och med när Stefan skriver om sitt liv på sin blogg får han reda på hur präktig han framställer sig.

    Men vänta lite nu, om han inte gör det kan vi då se honom som seriös, eller någon som bara driver med oss alla.

    Detta är en av grunderna i Kristendomen:
    ”Så som jag vill att du gör mot mig, skall jag se till att jag gör mot dig.”

    Har vi inte detta som en aktiv tanke där vi ställer vårat ansvar i första ledet och vågar bryta isen för att skapa värme och kärlek runt oss, kommer alltid energitjuvar vinna i våra liv.

    Glädjen får aldrig fotfäste i våra liv utan vi går för att vänta på att alla andra skall ta initiativ, och när den tanken vunnit i våra hjärtan, så börjar vi se ner på de som sprider värme och kärlek runt om sig, med den underbara tanken:
    -Vad tror han att han skall vinna med det sättet!

    Tro mig på dessa ord: Man kan leva som kristen utan att ge någonting och ger man kräver man minst lika mycket igen. för det skall vara rättvist!

    Detta är för mig att vända Jesus ryggen och göra ett hycklande spel.

    /Mikael

  • BW

    Bra skrivet Mikael.

    Det kanske ligger i generna att vi svenskar har så svårt att klara en frejdig debatt. Det ingår i spelets regler att man måste kunna ta personkritik och ha rätt att framföra sådan, dock på ett klokt sätt. Kiv föder kiv, men ”partier måste finnas ibland oss för att det ska framgå vem som håller provet”, säger Pulus tror jag. Vem avgär vem som håller provet? Det gör Herren Gud i första hand. Människohjärtat är ett fördärvligt ting och tillvaron i alltför hög utsträckning präglad av dårskap. Så har historien alltid sett ut. Det underlättar att känna till historien, då kan man se kontinuiteten och hantera nuet på ett bättre sätt.

  • http://www.myspace.com/dannyboypoetryman D.S. Lewis Axberg

    Haller med Mikael och BW det ar Harligt vad du sager Broder Stefan jag var i slutet av 70-talet en sadan som du snackade om i Tantolunden typ liksom, JESUS Fralste mej 1981 19 Ar Gammal—JESUS AR MED ER NI TAPPRA KARLEKS-GLADJE KRIGARE FOR DEN LEVANDE GUDEN—Har en Dikt ocksa Syster BW—Tack–
    Skriven Tidigt 82 eller sa—

    LANGTAN
    Ser Du Langtan
    I en SolDrankt Punkares Liv
    Ser Du, Ser Jag
    Hor Du Rosten
    Hor Du, Hor Jag
    Vem Var det som Kom genom Oknen
    pa HASTEN
    Snovit
    Glansande och Skon
    Ser Vi, Hor Vi
    Ar Lampan Iordning
    Har Du NARMAT Dej ELDENS LIV
    Ser Du, Ser Jag
    Hor Vi Rosten
    Hor Du, Hor Jag
    EN SARAD GENERATION
    En Rakad Skalle, Ett Fortvivlat Folk
    Ser Du, Ser Jag
    I Folket Synns Det Spar
    Hor Du Slagen, Ser Du Saren
    Kanner Du SEGERN
    JESUS KARLEKENS EVIGA RYMDRAKET
    Ar Boss Overallt

    KOM
    Kom over Tidens Hav
    Vandra I Karlekens Laga
    Vila I Vindens Korsmarkta
    Hander

    VANDRING MOT GRYNINGEN
    Jag Ser En Skara Vandrande Mot Solen
    (((Rattfardighetens Eviga KarleksSOL)))
    Vissa Ar I Solens Brand
    (((KARLEKENS EVIGA BRANDBERGEN—SMILE)))
    Andra Foljer I Langa Rader
    Upp Emot Solens Klara LAND
    Jag Ser En Skara Som Bildar En KROPP
    Det Ar Dessa Som Tagit Del Uti JESU LOPP

    Broder Stefan Ar Gift med En Amerikanska Sa Prickarna Saknas Men Randerna Gar Aldrig Ur En Evig KarleksTIGER FRan JESUS—Speciellt SOM JESUS FRALSTE MEJ I STOCKHOLM Star I Bon For ert GEDIGNA ARBETE–GOD BLESS YOU ALL
    VILKEN NAD—VARAN FARSA AR KARLEKENS EVIGA-STORM-VIND-ORN-RYMDRAKET-JESUS-KRISTUS–HALLELUJA PAPPA OCH KUNG JESUS

  • BW

    D.S. Lewis Axberg, härlig dikt! Ska kanske säga att jag är en brodet, inte en syster.

  • http://www.myspace.com/dannyboypoetryman D.S. Lewis Axberg

    Aha–Thanks Broder Du ar en Evig KArlekens BMW—FRAN HERREN JESUS ISTALLET FOR EN EVIG KARLEKENS BHW——SMILE Its OK—GASA PA SYSKON I KARLEKENS EVIGA RYMDRAKET VILKEN NAD —VARAN FARSA—JESUS—-KARLEKENS EVIGA–STORM-VIND—ORN—RYMDRAKET—JESUS KRISTUS—-HALLELUJA PAPPA OCH KUNG JESUS—
    JESUS ALSKAR ER ALLA MED EVIG KARLEK—HALLEUJA—FARSAN JESUS—



Subscribe to Stefan Swärd