Jonas Gardell i Norrmalmskyrkan

Min morfar dog 1947. Han föddes 1872 i Södermanland och hans föräldrar hörde till första generationen baptister i Sverige. Morfar blev döpt i Stockholms första baptistförsamling, Betel, kring år 1890. Baptistförsamlingarna i Stockholm då, levde i väckelse och många blev döpta varje år och anslöt sig till församlingarna. Sedan kom morfar med i en annan baptistförsamling som hette Tabernaklet, den låg i vasastaden och upplevde också väckelse, och nådde över 1000 medlemmar efter en del år. Betel hade som mest över 2000 medlemmar. Morfar var också med en period i en annan baptistförsamling som hette Saron. Jag har läst årsberättelserna från dessa församlingar under dessas storhetstid, och blivit djupt berörd. Under senare delen av sitt liv hamnade morfar med min mormor, och deras två döttrar, min mor och min moster, i det som sedan kom att kallas City Pingstförsamling, eller Fenix.

De tre baptistförsamlingar min morfar var verksam i, fusionerades 1961 och blev Norrmalmskyrkan.

Jag håller nu på att läsa Jonas Gardells bok om Jesus. Gardell är en briljant och mångbegåvad artist, han kan dessutom skriva bra. Och det märks att han är mycket intresserad av Jesus. Samtidigt krockar hans Jesus-syn fullständigt med den Jesus som jag tror på. Gardell har uppenbarligen helt köpt den liberala teologin och klipper och klistrar i evangelieberättelserna som många teologer gör. Och jag som tror att Bibeln är Guds uppenbarade ord, Gud har uppenbarat sanningen för oss, och vi kan förstå den, och vi kan förstå Bibeln genom att studera den som helhet, och också hämta vägledning från hur man under kyrkans historia har förstått och tolkat Bibeln. Gardell klipper och klistrar och slutsatsen är att vi egentligen inte vet så mycket om Jesus, och i ett äkta postmodernt manér kan vi välja och vraka, vilken Jesusbild vi vill tro på. Jag återkommer om Gardells bok. Men en slutsats är att den Jesus han förkunnar, är inte den Jesus som Katolska kyrkan förkunnar, eller som den lutherska kyrkan av tradition förkunnar, eller som vi i frikyrkorna har predikat.

För någon vecka sedan höll Jonas Gardell föredrag i Norrmalmskyrkan. Under applåder. Som djupt uppskattad gäst. Och som inte blev emotsagd, eller fick några kritiska frågor om sin Jesusbild. Och där boken nu ska användas i studiegrupper i församlingen, för att lära sig mer om Jesus.

Jag undrar vad min morfar skulle tycka om detta. Skulle medlemmarna i Tabernaklet och Betel applådera Gardell? Eller har Jesus förändrats sedan 1890?

Eller kan man tro vad som helst och tolka Jesus hur som helst och kalla sig baptistförsamling nu för tiden?

Det vore en annan sak om Norrmalmskyrkan bjöd in Gardell till debatt eller till utfrågning – det skulle jag inte ha synpunkter på, det skulle även jag kunna göra själv. Men att vara föredragshållaren som utmejslar Jesusstudierna i församlingen.

Det jag kan konstatera är att det var mycket mer folk i Betel och Tabernaklet på morfars tid, än vad det är idag. Den liberala teologins Jesus tycks inte locka några stora anhängarskaror.

Gardells Jesus är inte min Jesus. Och jag är totalt övertygad om att min morfars församlingar håller med – då.

Eftersom mitt namn nämns som kandidat att bli pastor i en av Stockholms gamla baptistförsamlingar, Elim (som nu också är en EFK-församling), är frågan inte helt ointressant för mig. Norrmalmskyrkan är inte vilken församling som helst, det kallades en gång i tiden för Stockholms första baptistförsamling. Och var den ledande baptistförsamlingen. Kan man idag kalla sig för baptistförsamling och släppa tolkningen om Jesus helt fri, är inte han hela kristna trons fundament och grund.

Och jag undrar också, är det ingen som bryr sig, är det ingen som reflekterar över vart moderna frikyrkan är på väg. Jag har inte hört ett knyst om detta. Eller tycker alla som kallar sig för baptistförsamlingar att det är okey att Gardells Jesusbild får predikas rakt av?


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://www.daveblogg.blogspot.com/ David Nyström

    Tack Stefan, för att du vågar vara tydlig. Samtal och diskussioner ska vi föra, men vi behöver för den skull inte bli otydliga med vad vi själva tror på. Har inte läst Gardells bok (ligger inte överst på läslistan, om man säger så) men jag anar att jag skulle dra liknande slutsatser som du om hans Jesusbild…

  • Ing-Britt Persson

    Detta måste vi be för.Jag tar med det till vår bönegrupp onsdagar 1800-2200 i vår kyrka.

    Vi måste reagera.Gardell måste bli frälst!!

  • Patric Dalid

    Jag läste delar av Gardells första bok i ”serien” Om Gud och tyckte att den hade mycket intressanta tankar. Vad gäller nya boken ligger den högt på min läslista, jag har hittills bara läst en mycket bra intervju i tidningen Trots Allt (som tyvärr, tyvärr håller på att läggas ner) med honom. Om han kommer norrut för att berätta om sin bok kommer jag absolut att ta mig dit. Med det inte sagt att man ska ta till sig allt han säger, men det är bra att någon vågar sig på att ge en annan bild än den ljushåriga, blåögda bild vi ofta ser framför oss.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Tack Stefan för att du är klar och tydlig.
    Men krockar inte detta totalt med dina inlägg kring Emerging Church och Rob Bell?
    ”Och jag som tror att Bibeln är Guds uppenbarade ord, Gud har uppenbarat sanningen för oss, och vi kan förstå den, och vi kan förstå Bibeln genom att studera den som helhet” – sådant här kan du inte tala inom ett Emerging Church sammanhang, eftersom de menar ”vi kan inte veta, vi kan inte veta, vi kan inte veta (1 Mos 3:5)”.

    För mig är våran bild av Jesus som person lika frånvarande i EFK, baptist samfunder som alla andra evangelikala samfund. Säger inte totalt sätt- så långt vill jag inte generalisera…Men för mig är det ingen skillnad på att framställa Jesus som en tomtefar som att framställa honom som en tandlös analfabet.

    Så för mig handlar frågorna kring Jonas Gardell helt enkelt om va som är populistispik inom frikyrkan, hade han varit heterosexuell, varit duktigare på det frikyrkliga språket- hade vi lyft upp honom som Bill Hybels eller Rob Bell.

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    David N, läs gärna hans bok, och ge din analys i egenskap av NT-teolog, jag kan lägga ut den som gästblogg här om du vill, eller länka till din blogg.
    Michael, det enda jag vet om Rob Bell är de två böcker jag läst, och jag tycker han ligger ljusår från Jonas Gardell. Bell står ju för det genuint kristna, i varje fall i det jag läst.

    hälsn
    Stefan Swärd

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Stefan:
    Tack för svar.
    Kan hålla med om att Rob Bell står för genuint kristen lag- alltså när det kommer till laggärningar. Men va med evangelium? Va med omvändelse? Va med Gudsfruktan? Va med att avskaffa helvetet? Va med att avskaffa våran hem i himlen? Va med att inte se Bibeln som Guds Ord? Va med att vara öppen för andra tolkningar kring jungfrufödseln? Va med att anse att människan inte behöver bli född på nytt?- tycker du det är genuint kristent?
    – Just det jag menar, att den Jesus vi har i våran kyrkor- är inte närmare Bibelns Jesus än den Gardell framställer. Mänsklig visdom kontra Guds Ord.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    PS: Inte helt genuint kring laggärningar. EC delar ju samma syn som JG på homosexualitet…Se gärna denna genomgång videon: http://vimeo.com/3762337 jag håller med talarna- och anser de står för genuin kristendom. Men du för gärna tala om var de går fel. Gud välsigna dig och din hälsa! Varma hälsningar,

  • Christer Roshamn

    Stefan jag våndas också….

    Christer

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Michael, har bara läst två böcker av Bell, så mitt omdöme bygger på detta, men hittade inget som tydligt pekade i riktning mot att avskaffa helvetet, himlen, Gudsfruktan, omvändelsen, – där emot skriver han resonerande, så man kan inte hitta hans slutsatser genom enstaka citat.
    hälsn

    Stefan Swärd

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Stefan:
    Då läser du mycket konstigt. Konstigt att du inte kan säga det samma om Jonas Gardell. Eftersom det är samma retorik, samma utgångspunkt, samma längtan- hos dem båda.

    Se gärna videon.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    På tal om allt detta så missa inte Missa inte temadagen “Äkta eller förvanskat Evangelium”! Arrangör: Nätverket för information om nyandlighet och mystik
    När och var: lördag 4 april, Missionskyrkan, Kungsgatan 46, Alingsås.
    Se också Nils-Olov Nilsson, teologie doktor genomgång av Emerging Church: http://aletheia.se/2009/03/05/emerging-church-%E2%80%93-en-ny-vag-mot-rom/

    /M

  • http://www.ojohan.blogspot.com pappa B

    Hu jeda mig, prata inte om frikyrkan. Detta smilande sällskap som i skydd av vår herre och den heliga skrift far fram som blöta fisar i vår värld. Med bibeln under armen och Guds förlåtelse i plånboken går de fram på den väg som mot himmelen bär. Fast först tar den en sväng runt ett par ekonomiska investeringar lite här och där. Böner vid sängkanten på några äldreboende och till slut hamnar man förhoppningsvis vid sidan om, himmelen.
    Min kontakt ett par trappor upp och jag vi delar ut poäng till varandra, ibland både på gott och ont. Just nu ligger han på plus, välförtjänt givetvis och nu är det faktiskt min tur att få lite tillbaka. Det känns väldigt fint detta med ge och ta. Inte bara rusa genom livet med en knuten hand och försöka roffa åt sig från andra. Att göra det i skydd av vår herre gör saken ännu mer avskyvärd.

    Bloggläsare, skapa er en egen kontakt med den ni tror på, hitta den relation ni vill ha oavsett vilken Gud ni väljer, det är inte svårare än att vakna på morgon eller att gå och lägga sig på kvällen. Krångla inte till det så infernaliskt. Många av er säger att ni följer bibelns ord. Det är er första synd, för ni ljuger just i det ögonblicket. Gå in och titta er i spegeln, den person ni tittar på just då, är han/hon en riktigt bra person?
    Svarar ni ja, vilket jag tycker är bra, slå då upp ett stycke i den heliga skrift, koranen eller annan lära. Gå sedan ut och lev efter den versen en hel dag. Lyckas ni full ut, grattis
    Ha en fortsatt trevlig helg, glöm ej att be aftonbön, ni som gör eller måste göra det. Själv har jag ett litet snack om dagens händelser med polaren ett par trappor upp. det räcker.
    pappa B
    Sveriges gladaste man

  • LG

    ”Och jag undrar också, är det ingen som bryr sig, är det ingen som reflekterar över vart moderna frikyrkan är på väg. Jag har inte hört ett knyst om detta”. (citat stefan)

    Tack för artikeln, jag tycker denna reflektion (ovan) är viktigast. Varför bryr vi oss om en enda mans förtvivlade kamp med Gud, varför ger vi honom utrymme, tid, dessutom har han valt att ”slå mynt” av detta och göra det publikt, för sin egen bitterhets skull. Han har ett enormt behov av att synas, intressant psykologiskt.
    Det är intressant att veta om att Darwin släppte ”evolutionsläran av bitterhet mot Gud efter det att hans 10 åriga dotter dött. Vad har inte detta fått för konsekvenser för oss alla. Men jag tror att för Gud så kvittar det, han har redan offrat sin son Jesus för våra synder så det är upp till var och en av oss att själva göra upp med Gud, oavsett vad någon bitterhet säger, det är deras liv. Ingen kan ändå skylla på Gardell eller någon annan inför Gud en gång.
    Vad är vår egen fokus? Hur kan vi förebygga att andra slipper komma i dessa posttraumatiska beteenden i sitt vuxna liv.

    Vi kanske skall ta en titt på oss själva istället, Var är vi, Varför och Hur kommer vi ur denna ”kramp”, denna ”förbannelse”. Vi är förbundna så att vi knappt kan röra oss. Människor är vilsna och förvirrade idag och vi har fått en ”Handbok för lIvet” men vi har glömt hur man använder den, vad det står om vårt dagliga liv och våra egenskapersom vi fått när vi föddes. Vi har blivit så andliga så vi inte knappt kan leva på jorden. Vi själva letar efter andliga ”formler” för att få Gud att röra på sig, att ”bekräfta” vårt eget ego.
    ALLA i sanhället söker: Vem är jag och Vad gör jag bäst. Men ingen i frikyrkan står upp och ger ett svar på detta, idag. Vi (frikyrkan) borde har självinsiktskurser varje kväll, gå ut till, bjuda in människor med budskapet, Kom och Hitta dig själv, den Du verkligen är.
    Jag tror att vi människor inom frikyrkan är minst lika smittade av förvirringen i samhället som alla, men frågan är borde vi vara det? Vart är Vi, du och jag (moderna frikyrkan) på väg! Lärare, vad lär ni ut, eller är det mer Er egen ”förvirring” som är den ”teologi” som blir någon sorts, ”cirkus” i predikstolen, på söndagarna.
    Nej, lyft upp frågeställningen Stefan lyft fram, men jag vågar nästan säga att det är nog ingen ”anställd” pastor som törs ta i dessa frågeställningar av rädsla att bli skjuten av ”de äldste”. En liten civil olydnad vore på sin plats för Guds skull!

    Jag bev inbjuden av några medier att tala om självinsikt, Vem är jag. De berättade med stolthet att deras kalender var fyllda med människor som söker sin andlighet. Orsaken sa dom vara att ”kyrkan förlorat, sin mening”? Vad säger DU? Kanske ”väckelsen” är här, men har vi tid, eller är vi ”medförvirrade”? Vad gör församlingen (läs jag), Frågeställningarna Varför, Hur, När och Av Vem, löser nog frågan om vad vi borde göra.
    Låt Gardell vara, han får sina lärjungar, lika barn leka bäst, fokusera istället på Vad gör vi, idag, i ett samhälle utan hopp, som ett alternativ.

  • http://www.daveblogg.blogspot.com/ David Nyström

    Tack för erbjudandet, Stefan; jag ska fundera på det…

  • Maja

    Snillena spekulerar.

  • Rodica Dobondi

    Gardells Jesus är inte den Jesus som Saulus möte på väg till Damascus, inte den Jesus som första kristna möte i arenan i Colosseum och absolut inte den Jesus som sitter på Faders högra sidan.
    Jesus själv frågade sig om Han kommer att hitta tro på Jorden när Han kommer tillbaka.

    Israel skapade en guld kalv när Mose var på bergen med Gud och fick Lagen. Postmoderna kristna skapar en Jesus som passar deras sätt att leva. Det är enklare att skapa en egen Jesus än att leva som den verklige Jesus lärde oss.
    Arma människa …Gud förbarma dig över oss.

  • roxret

    Om Gardells bok.

    ”Frågen icke efter dem. De äro blinda ledare; och om en blind leder en blind, så falla de båda i gropen.” Mat 15:14

    Ber för att Gardell bli frälst. Han behöver möta Jesus !!!!!!!!!

    Varför köpa boken? Går det att låna den på biblioteket? Ger hellre mina pengar på kollekten i morgon …. eller sänker den till någon organisation.

  • Tomas Ander

    Utmärkt Stefan att Du tar fajten med förförelseteologin.

  • http://www.kristenunderjord.wordpress.com elof

    alla som här ovan säger att Gardell behöver bli frälst, hur vet ni att han inte är det?

  • http://bastasorten.blogspot.com Bästa sorten/Olle

    Tack Stefan för din riktiga tydlighet!

  • TOR

    Har inte läst Jonas Gardells böcker men såg ett inslag på tv med honom om hans senaste bok. Enligt Gardell var Jesus sannolikt kortväxt och tandlös och inte den bildsköna man vi föreställer oss (även om han också var smärtornas man). Alltså en annan bild av Jesus. Men är forskning, arkeologi och alternativa tolkningar, teorier, nya vinklingar och annorlunda teologi verkligen ett hot mot kyrka och kristen tro? Tål inte Gud annat än konformism och en enda stel stöpt form? Om Gud är död förstår jag men inte annars.

  • Roger Gustavsson

    Tack för denna bloggpost Stefan, jag trodde faktiskt att Gardells kristna plattform inskränkte sig till Svenska kyrkan. Blir mycket frågande över vad du rapporterar från Norrmalmskyrkan, bra att vara medveten om detta. Det kan ju annars vara något positivt när folk i underhållningsvärlden uppmärksammar Jesus och ser hans föredöme som människa. Ett sådant budskap i böcker eller från teatertiljorna kan bli en utgångspunkt för goda sökarsamtal, precis som ”Jesus Christ Superstar” var det trots avsaknad uppståndelse.

    Problemet, som jag ser det, är att Gardell nu förs fram som en auktoriserad kristenhetens lärare, predikar i TV-gudstjänster, i ärkestiftets domkyrka etc. Han kallas doktor i teologi (läran om Gud) har skrivit två teologiska böcker, en där GT:s gud jämställs med Hitler och en där Jesus inte är Gud och därför inte kan frälsa oss (vilket ju inte heller behövs när ingen synd finns och nåden därför är överflödig).

    Jonas Eek är namnet på landets förste domkyrkoteolog. Med domkyrkan i
    Göteborg som utgångspunkt är hans uppdrag enligt ett pressmeddelande ”att höja den teologiska medvetenheten inom kyrkan”. Att Gardell ska tala på torsdag i Göteborgs domkyrka förklarar han sålunda i GP: ”Gardell är en viktig kulturpersonlighet och opinionsbildare samt en bekännande kristen” (sic!).

    Domkyrkoteologen definierar alltså om en person som förnekar att Jesus är Gud som en ”bekännande kristen”. Men vari ligger bekännelsen? Här är ett exempel från Gardells bok: ”I evangelierna gör Jesus inga anspråk på att vara gudomlig, ännu mindre säger han sig vara Guds son i någon bokstavlig bemärkelse.” En vantolkning av evangelierna alltså och solklart stridande mot de kristna bekännelserna.

    Elof: Det är förstås inte frågorna om Jesu utseende eller eventuellt avsaknade garnityr som ligger bakom påståendet att Gardell behöver bli frälst. Naturligtvis kan endast Gud ytterst avgöra vem som är hans barn men normalt kan vi andra se vem som står för kristen bekännelse respektive kristen förnekelse.

    Jag blir mer och mer tacksam för att det finns forum där Jesus fortfarande hålls fram som den han beskrivs som i evangelierna. Jesusmanifestationen är ett gott exempel.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Elof:
    Gott poäng…här anser vi att en som säger ”This [that the canon was not settled until the 4th century] is part of the problem with continually insisting that one of the absolutes of the Christian faith must be a belief that “Scripture alone” is our guide. It sounds nice, but it is not true. In reaction to abuses by the church, a group of believers during a time called the Reformation claimed that we only need the authority of the Bible. But the problem is that we got the Bible from the church voting on what the Bible even is” är genuin kristendom av en ”bra” predikant som har något att tillföra kyrkan…men sågar Jonas Gardell…Ja hur vet vi?

  • http://www.katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/Default.aspx Bengt Malmgren

    Se då detta inslag från TV4 i morse:

    Prästerna Tuulikki Koivonen Bylund och Louise Linder (Engelbrekts församl) verkar vara helt på Gardells linje och tycker inte det är något problem att han förnekar kristi guddom och att han menar att jesus inte behövde dö för våra synder. Vad säger alla människor inom Svenska kyrkan som håller fast vid Kyrkans grundläggande tro?

    http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.915736&renderingdepartment=2.4034

    http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.915732&renderingdepartment=2.4034

  • wildwest

    Som tur var går jag i en frikyrka där Gardells nya religion fortfarande stås emot med emfas. Imorse var det ett reportage om pastorns duster med Gardell. Nej, jag pratar inte Livets Ord…

    Man slutar liksom aldrig att förvånas, skulle jag velat skriva, men ändå så blir man inte så litet chockad av Stefans info om Norrmalmskyrkan. Jag är radikal när det gäller vad kristendomens kärna är, dvs trosbekännelsen, därutöver tror jag på en oförtjänt och gränslös nåd. Den som predikar en annan lära än dessa grundsatser kan bara helt enkelt inte få kalla sej för kristen! Jag blir vred över alla dessa pastorer idag som fortfarande kan och önskar officiellt samarbete med kyrkor och pastorer och frikyrkorörelser som totalt avsagt sej tron på evangeliets grunder. Detta är inte kristendom! Det är möjligen nånting som en gång var kristendom, men idag är det nåt helt annat. Om Gardells evangelium är kristendom så är vi evigt förlorade, Jesus en obetydlig dumskalle och vi har ingen framtid. Då kan vi lägga ned kyrkan och istället alla sjungande gå med i nästa Prideparad.

    Precis som profetior förutsagt så går idag skiljelinjen mellan kristen och icke-kristen inte vid samfundsgränser utan rakt igenom dessa, som ett tveeggat svärd. Därför finns goda kristna från ortodoxa till trosrörelsen. Jag räknar alla dessa som står upp för trosbekännelsens grunder som mina trossyskon. Alla andra är i bästa fall förvirrade sökare, i sämsta fall rent ut sagt förrädare, femtekolonnare och avfällingar.

    Går det aldrig att ens komma så långt att pastorer och bibeltroende kyrkor tar avstånd från sina pastorskollegor och kyrkor, åtminstone på ett officiellt plan, där ett falskt evangelium predikas? Varför är detta så vansinnigt svårt? Hur tror man att dessa liberalteologiska falanger skulle bli vänligare inställda till sann kristendom när vi, oavsett vad dom hittar på, stryker dom medhårs? Har vi inte försökt det i decennier och det blir bara värre o värre? Vi behöver för den skull inte avstå från enskilda kristna eller enskilda pastorer i dessa kyrkor, men låt oss bryta den officiella kontakten. Vad tjänar det till? Vad får vi ut av det? Officiellt buntas vi ihop med dem i samhällsdebatten. Varför har vi inte isåfall kontakt med buddhister, bahai och lamaister och deltar i varandras gudstjänster – jo, det förekommer visst också… Fel evangelium är fel evangelium oavsett förpackning.

    Om nu Stefans info om Norrmalmskyrkan är sann så kommer åtminstone jag från och med nu inte betrakta den som en kristen kyrka. För vad är egentligen en definition på en kristen kyrka?

  • Jan Sköld

    En sak kan man klart konstatera stora delar av Svensk kristenhet är nu så förvirrade lider av en andlig blindhet, främst inom Svenska Kyrkan

  • Pingback: Tro - en skatt « Markus Wallgren()

  • Margret Sundin

    Vår församling har haft Sverigekonferens i helgen och Herrens närvaro och uppenbarelse var möjlig att gripa tag i för den som ville! Herren är en levande Jesus som manar och leder sitt folk idag, Han talar, Han uppenbarar!! Församlingen måste ha urskillningsförmåga det är en del av att gestalta församling. Jag har varit avkopplad från tidningar och bloggar ett tag, i förberedelser, (och studier) och nu alltså i en intensiv konferens med många möten och hungrande människor. Troende människor som längtar, ropar och törstar efter församlingen och Jesus som huvudet i sin församling!! Inget mishmash utan en levande församling! Det är vad längtan står efter idag – det var såå tydligt från de som kom som besökare!

    Någon av talarna nämnde Jonas Gardells bok och så läser jag nu detta! Jag är bedrövad! Vad händer i Kristi kropp? Dags att bli medveten om vår identitet som Kyrka!

    Detta är villfarelse och mycket farligt att dra in i våra kyrkor, debatt möjligen? och medvetenhet – men detta….vad är det som händer…..Var finns ledarna och herdarna? Det blir så här när vi späder ut evangeliet, vi måste vara på vår vakt!

    Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, Kristi kropp är i förvirring, det är ledare som måste ta sitt ansvar i församlingarna. Det måste finnas församlingar och det måste finnas herdar som vågar försvara sina får och som vågar predika Guds Ord och som vågar ha urskillning. Tyvärr ser jag förvirring långt upp i leden! Man följer mainstream och är livrädd att sticka ut! (Vilket är precis vad vi ska göra! På rätt sätt i varje tid.) Man vågar inte försvara sina herdar som är beredda att leda. Hjälp ledarna i den aktuella kyrkan. Borde inte samfundsledningen vakna! Eller stöttar man detta och får kalla fötter vid fel tillfälle? Vi ber för Sverige, landet tillhör fortfarande oss och vårt korsmärkta land, vår flagga kommer att vaja med vårsolen i år igen och vi måste böja oss till marken och bedja. Ropa till Gud om omvändelse för Guds folk.

    Margret Sundin, pastor
    Citykyrkan i Örkelljunga

  • Mattias

    ”Gardell har uppenbarligen helt köpt den liberala teologin och klipper och klistrar i evangelieberättelserna som många teologer gör. Och jag som tror att Bibeln är Guds uppenbarade ord,” – skriver du. Därmed utrycker du att det som står i biblen är sant och att du hör till kategorin bokstavstroende…. eller?
    Jag anser att man gör rätt i att ta bibeln med en nypa salt och i stället försöker tolka in huvuddragen, vad avses med nya testamentet som helhet. För om man börjar ta bibeln för sann så riskerar man att stena kvinnor mm. Givetvis är de flesta av dessa knasigheter i gamla testamentet och kan därför sägas vara ”out of date” till förmån för nya testamentet, men sanningen att säga står det mycket småknasigt även där…

    Nä, bibeln ska tas som en grov riktlinje, inte för sann! Så jag tycker gardell gör helt rätt i att plocka ur bibeln för att därmed visa vad han tycker kristendommen går ut på.

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Tack Stefan Swärd för att du skrev dessa rader:

    ”Men en slutsats är att den Jesus han” (Jonas Gardell) ”förkunnar, är inte den Jesus som Katolska kyrkan förkunnar, eller som den lutherska kyrkan av tradition förkunnar, eller som vi i frikyrkorna har predikat.”

    Nej, Gardells irrläror strider mot allt, som den lutherska kyrkan av tradition har stått för, har predikat och lärt ut,. mot allt som står i den lutherska kyrkans bekännelseskrifter förespråkar. Mot allt som Svenska kyrkan stod för när jag några veckor gamla döptes i Svenska kyrkans tro. Och om vi nu bortser från själva dopteologin, helgonlegender och dylikt så är det ju samma tro som alla kristna har haft i alla tider, oavsett katoliker, ortooxa, lutheraner eller frikyrkliga. Det är alltså ett heligt löfte inför Gud som Svenska kyrkan har givit till mig i dopet att jag skulle få leva i denna kyrkas tro, att jag skulle få utöva denna tro i Svenska kyrkan. Och då ska man inte släppa in dessa vrångläror, som
    Gardell prånglar ut, i Svenska kyrkan.

    I tidningen Trots säger Jonas Gardell, om den religion som alla kristna har trott på i 2000 år. att det är en ”högerkristen fundamentlistisk falang som skaffat sig tolkningsföreträde”. Detta säger han om de kristna maryternas religion, om slavarnas och de förtrycktas religion, om den tidiga arbetarrörelsens religion. Det är inte kristenheten som fördömer honom, utan han som fördömer kristenheten. Och på baksidan av boken tar han själv tydligt avstånd från den Jesus, som alla kristna har trott på i 2000 år.

    I den domkyrka, där Gardell-beundarar Tuulikki Koivunen-Byström försöker bli biskop bevistade jag häromåret en ekumenisk gudstjänst, som hade arrangerats av det stiftets domprost. Som verkligen borde bli den nya biskopen. Stadens baptistpastor höll en utmärkt predikan i domkyrkan om kristen enhet. Det är den vägen vi ska gå. En en gång
    ett stort tack Stefan, för att den lutherska kyrkan finns med i din omtanke!

  • Staffan

    Har funderat mycket kring Gardells version av Jesus. Efter att ha läst den första boken om Gud så såg jag ganska snabbt att han valt en linje och håller fast vid den. Han följer en liberaltolknng som inte på något vis håller sig till det som är traditionell kristendom.

    Jonas kan mycket om det han skriver om. Men han har fixerat sig vid att Gud är något annat än vad biblen säger. Tror man på det fördömande i bibeln så säger det vad man är för människa menar Gardell. Vi skall alltså strunta i det som talar om synd. Gud till och med älskar synden! Det Jonas påstår är inte traditionell kristendom. Det är någon slags new-age variant.

    Jonas Gardell och några andra påstår att de har kommit på sanningen, alla andra har haft fel hela tiden! Jesus dog inte för våra synder, han blev dödad för att han stack ut.
    Jesus vara bara en vishetslärarer och inget mer.

    Problemet för Jonas är att han så konsekvent valt ett spår att han inte kan se in i vad bibeln säger. Han har ett slags utanförperspektiv som bygger på den postmoderna människans tänkande. Gud är inte helig för Jonas han älskar synden.

    Att han sedan väljer att kalla de som tror på bibeln för högerfundamentalister som har skaffat sig tolkningsföreträde det ogillar jag. Han vill försöka ta ifrån de som tror tolkningsföreträdet så att hans okristna version skall gälla istället. Själv är jag inte höger, men likväl tror jag på att Jesus är Guds son. Jag kan inte se att det han påstår stämmer. Skulle Jonas få som han vill kan vi stänga alla kyrkor för då är Gud död.

    Hur långt får man gå för att försvara sin livstil egentligen? Måste man dra ner alla andra troende i smutsen för att upphöja sig själv?

    Jonas! Det går bra att leva på din livsfilosofi, men håller den att dö på?

    Slutligen hoppas jag innerligt att Tuulikki Koivunen-Byström inte blir vald till biskop. Hon är ju inne på samma väg som Jonas Gardell. Varför skall Svenska kyrkan släppa in så mycket av det som vill riva ner den?

  • Stefan Olsson

    Egentligen har jag litet svårt att förstå uppståndelsen kring Gardells framträdande i Norrmalmskyrkan. Det är väl ganska uppenbart att detta inte är en isolerad händelse. Vad jag kan förstå befinner sig vårt land i någon slags upplösningsfas där Gardell och liknande personer tjänsgör som Västerlandets dödgrävare.
    Varje kultur har sin uppgångstid som sedan följs av stagnation och så småningom tillbakagång. Vårt land är inget undantag från detta. Det är tråkigt, men tyvärr inte så mycket att göra åt. Låt oss istället glädja oss över allt vad Gud gör i andra delar av världen, inte minst i Afrika.Där finns det levande församlingar som håller sig till skriften.
    Stefan Olsson

  • Bertil Lundbeg

    2009-04-05. Tack Stefan för att du berättar detta sammanhang från din morfars tid. Något har alltså gått väldigt snett i Norrmalmskyrkan. Jesus är den renaste människan som vandrat på denna jorden, bara Han kunde försona oss med Gud. Den försoningen tar Jonas Gardell avstånd från och Norrmalmskyrkan applåderar detta…

    Se min artikel ”Evangelium enligt Jonas Gardell”:

    http://www.tidenstecken.se/jonasgardell.htm

  • Claes

    Jag håller med!