Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Idag har jag och Tuve skånberg ett genmäle infört på Svenska Dagbladets Brännpunktssida där vi bemöter kritiken från Broderskaparna. Vi hävdar bland annat att vi inte alls anser att Clapham är kristen höger. Vi tycker också att vissa inslag i broderskaparnas program är kristet allmängods som är självklart för den breda majoriteten av kristna, som t.ex. engagemang för bistånd, flyktingfrågor. Sedan undrar vi om deras resonemang att all kärlek är bra, den inställningen krockar rejält med kyrkornas inställning. Kommer broderskaparna att stödja kraven på gruppäktenskap m.m. – är en fråga vi ställer. På tisdag förmodligen, kommer ett svar också i tidningen Dagen.

Andra spännande saker som händer denna vecka: på onsdag har vi samtalsdag i Örebro inom Evangeliska Frikyrkan, bland annat om vigselrätt och kristen opinionsbildning. Vigselrättsfrågan har ju blivit het denna helg och kanske hamnat i ett helt nytt läge. På torsdag blir det en debatt mellan mig och Emanuel Karlsten från tidningen Dagen, under ledning av Mikael Kindbom Kristna Publicistklubben. Vi ska diskutera kristen bloggverksamhet. Det blir med lunch klockan 12.00 hos Café Utsikten, Betlehemskyrkan.

Inom Evangeliska Frikyrkan har vi en Mission Consultation kommande helg, då vi har bjudit in företrädare för missionsorganisationer som vill sända missionärer till Sverige.

På Söndag kväll 19.00 har vi en kick-off för Ungdomskyrkan Konnekt i Söderhöjdskyrkan. Alla som vill veta mer och är nyfikna på denna satsning är välkomna.

  • http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/ Dessa min minsta bröder

    Citat från er artikel ” I stort delar vi manifestets ord om förlåtelse och upprättelse, solidaritet, generöst bistånd, fristad för flyktingar, fred i Mellanöstern, kamp för mänskliga rättigheter och mot individualisering och girighet.” slut citat ,
    Utveckla vad du menar med ” fred i Mellanöstern,” med tanke på att du avstod att delta i kyrkornas Hoppkampanj 2004
    Jag tycker det var kärlekslöst mot de kristnna i palestina ,se min blogg: den 6 september 2008 Hedin, Swärd, Roos och Israel

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Jag kritiserade hoppkampanjen eftersom det handlade om en ensidig bojkott mot Israel. Det är en konflikt i mellanöstern mellan två parter, men jag anser inte att palestinierna har gjort särskilt mycket för att bidra till fredsprocessen, de har ju ofta obstruerat fredsprocessen. Den dåvarande svenska socialdemokratiska regeringen och dåvarande utrikesministern Anna Lindh, tog avstånd från hoppkampanjen, så det var ingen extrem ståndpunkt från min sida.
    hälsar
    STefan Swärd

  • Joakim Wohlfeil

    Hej Stefan, råkade bara se din kommentar. Jätteglad att du ser vikten av att arbeta för fred i mellanöstern, det behövs sunda krafter i denna debatt idag när exempelvis krafter inom Sverigedemokraterna utpekar sig som ”Sveriges Isarelvänligaste parti”. Skulle gärna träffa dig i nåt sammahang och prata om dessa frågor.
    Men 2 små historiska funderingar, Hur får du till att HOPP-kampanjen riktade sig mot Isarel? Hur man än lusläser alla handlingar från den tiden så kan jag bara se att kampanjen krävde att produkter från bosättningar skulle importeras enligt gällande handelsavtal mellan EU och Isarel. Vilket också blev resultatet då bland annat Sverige drev på att EU och Israel förbättrade systemet för ursprungsmärkning av varor. (I tydligt samarbete med Svenska regeringen). Om du inte menar att bosättningarna är legala delar av Isarel så har jag svårt få ihop hur du menar, och då är det ju en rätt extrem synpunkt (i strid med empelvis Sverige, EU, USA, FN m.fl). Samtidigt så jobbade inte jag med dessa frågor då, medan du säkert var med och diskuterade HOPP inifrån, så du vet nog mer än jag om diskussionerna inför kampanjen, fanns det nån ytterligare agenda ?

    Sen funderar jag hur du ser på de de kristna lokalt, EFK är ju arvtagaren till exempelvis ÖM där jag själv tillbringade mycket av mina tonår (och trivdes jättebra). Men jag var också många bidelstudier där man naturligtvis berättade om Isarels eskatologiska roll men också beskrev konflikten som en kamp mellan judar och muslimer och inte ville tala om de lokala kristna i det heliga landet, möjligtvis att de kristna inte förstått att de borde flytta, eller att de inte var äkta kristna etc.. (har tyvärr ännu mer tragiska citat). Jag tycker idag att detta var helt fel, samtidigt när jag idag möter lokala kristna så berättar de att många kyrkor i väst bara lyssnar om de berättar om förföljese från muslimer men inte vill höra och framför allt inte vill citera när de berättar om sina problem med Isarel.
    Hur ser du idag på dessa frågor.
    Allt gott !! Joakim Wohlfeil, 0705-156145



Subscribe to Stefan Swärd