Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

 

Jag har vid flera tillfällen klagat på att kristna som har kommit upp sig i samhället är så vansinnigt lågmälda om sin kristna tro. Lågmäldheten, tystnaden och att man nästan skäms för Jesus och sin tro – det har legat som en våt filt över alltsammans. Paradexemplet är väl f.d. folkpartiledaren och missionsförbundaren Lars Leijonborg som inte ens sjunger med i psalmer när han intervjuas i kristna mötestält. När har man hört biträdande finansministern Mats Odell prata om Jesus? Carola har stuckit ut, och inte sopat tron under mattan, när hon fick genombrottet 1983 stod hon med en Bibel i handen i första TV-intervjuerna.

Nyfrälsta mediamänniskorna Göran Skytte, Elisabeth Sandlund och Ingela Agardh (just bortgången) reser land och rike runt och berättar om Jesus. Skytte skriver väckelse- och frälsningskrönikor i Svenska Dagbladet, Lars Adaktusson börjar profilera sig lite mer, när han jobbade SVT var lågmäldheten total, men det är ju en väldigt speciell typ av jobb. Det verkar som om det är lättare för Skytte, Sandlund och Agardh som inte har vuxit upp i kristna sammanhang.

En av de pingstvänner i Sverige som verkligen har gjort karriär är Rodney Alfvén som är medlem i Filadelfia i Stockholm. Enormt duktig finansanalytiker som tjänar 3 miljoner per år. Idag blev han intervjuad i Svenska Dagbladet. Jag blev jätteglad över att han tog tillfället i akt att lyfta fram sin kristna tro i intervjun. Bra jobbat Rodney. Det håller på att ljusna. Det är fler som kommer ut ur garderoben. Det börjar bli rumsrent i Sverige att säga att man är kristen.

Ger också en ros åt en av de EFK-are som har gjort karriär, Jakob Forssmed som är statssekreterare hos statsministerns samordningskansli. I en tidningsintervju för något år sedan lyfte han också fram den kristna trons betydelse.

Jag hoppas att Odell & Leijonborg- stuket ska tyna bort. Vi behöver glada och frimodiga kristna som med värme och stolthet, och äkta och naturligt kan berätta om sin tro. Kom ut ur garderoberna, kristna läkare, kristna sjuksköterskor, kristna advokater, kristna lärare, kristna förskollärare, kristna näringslivsmänniskor, kristna idrottsmän, kristna journalister, kristna socionomer, kristna poliser, kristna ……

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    Intressant. När han släppte taget om sin rikedom i samband med sin omvändelse, gav han då som Sackeus bort hälften av sin rikedom eller överlät han rent av alla sina resurser till församlingen (Apg 4)?

    Vidare tycker jag det ska bli intressant att se hur det bibliska förbudet mot ränta påverkar hans arbete i fortsättningen. Kanske sa han något om det i intervjun också?

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Jonas,
    jag har ingen aning om hur Alfvén hanterar sina rikedomar. Utgår ifrån att han får bra vägledning om detta i sin församling. Jag förstår din poäng, men Bibelns undervisning om ekonomi och rikedom gäller oss alla som vill leva som lärjungar idag, och jag tror att rikedomen och materialismen är den största moraliska utmaningen för dagens lärjungar.

    Förstår dock inte om bibliskt förbud mot ränta. Är det en nytestamentlig princip? Att inte ta ut överräntor för människor i knipa är självklar kristen etik, och de moderna SMS-låneföretagen håller där inte måttet. Muslimerna är ju strikta där men betalar istället förvaltningsavgifter istället för räntor till sina banker, det är ju bara ett annat ord för samma sak.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • http://peter.edwardsson.it Peter E

    Inte enbart Leijonborg och Odell verkar ha hamnat i detta dike. De flesta ledande kristdemokrater med Göran hägglund i spetsen, verkar vara livrädda för att förknippas med förleden i deras partinamn, dvs ”Krist-”.

    Det vi behöver i Sverige idag, är bland annat ledande personer inom olika skrå och fack som vågar stå upp sin tro och inte som nu skämmas för den. Jag tror att vi kan vända opinionen och motverka en del av den kristendomsfientliga och ”kristofobi” som verkar vara mer regel än undantag i vårt samhälle idag.

    Kan stjärtpojkarna i tid och otid propagera för sin perversa livsstil i alla möjliga media, så bör vi mer än väl kunna förvänta oss och nästintill begära att de som är i ledande ställning i vårt land och som har en tro på Jesus, vågar stå upp för sanningen och inte slokörad krypa tillbaka till ett skrymsle och gömma sig och sin tro?!

    Carola, Skytte, Sandlund och Agardh m fl, ska ha en stor eloge att de vågar stå upp för sin tro och inte böjer sig för den hetsjakt som kan komma i spåret av deras vittnesbörd.

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    Stefan. Jag förstår inte hur du kan tro att han skulle få bra vägledning om detta i sin församling. Att hålla fast vid sin rikedom och samla skatter på jorden är totalt accepterat i alla etablerade ”kristna” sammanhang. Jesus befallningar förläggs på sin höjd till en inre attityd som inte har att göra med vad man gör i praktiken. Rikedomen är en Ledare som konkurrerar med Gud (Mt 6). Man kan i förlängningen inte bry sig om både Gud och rikedomen. Guds dom vilar över ett liv i lyx och överflöd (Jak 5), och därmed över dom flesta ”kristna” svenskar.

    Jag har svårt att se konsekvensen i ditt resonemang. Du har i andra sammanhang, om jag läst dig rätt, menat att man måste bryta med den ”homosexuella livsstilen” för att bli kristen. Om någon lever i ett partnerskap så sätter du (?) ett frågetecken efter den personens frälsning. Varför gäller då inte samma sak mammonismen?

    Mose lag förbjuder intern ränta och även andra texter är kritiska (Ps 15:5 mfl). Jesus upphäver inte (heller) detta bud, utan uppfyller det genom sina ord om att vi bör ge lån utan att förvänta oss något tillbaka (varken ränta eller det utlånade!). (Lk 6) Det kapitalistiska systemet i sin tur bygger på helt på räntesystemet och det kapitalansamlande som Jesus förbjudit sina lärlingar.

    Så tänker jag i alla fall. Du får gärna förklara hur du får ihop detta.

  • Stefan Swärd

    Jonas, man behöver nog skilja på hur banker ska agera, och hur man som enskild agerar för att hjälpa människor i knipa. Det Jesusord du citerar kan tillämpas på privatområdet, kanske också en församling som lånar ut, men kan knappast tillämpas av banker. Hur ska de kunna låna ut pengar till våra bostäder utan räntor? Alla bostäder även hyreslägenheter måste räntefinansieras, om man inte har rikedomen i form av hela kapitalinsatsen.

    Jag menar nog att hanteringen av pengar och rikedom är mycket centralt i lärjungaskapet, och att man inte kan vara lärjunge om man inte gör upp med sin girighet och habegär. Att vara generös, givmild, ge tionde, tjäna Gud och medmänniskor med sina ägodelar hör till det kristna livet. Däremot tycker jag inte att man kan sätta i system att man ska ge bort stora delar av sina ägodelar, även om vi har flera exempel på det i NT. John Wesley sade att tjäna så mycket du kan, ge bort så mycket du kan, och spara så mycket du – kan vara ett bra riktmärke.
    Jag delar helt din uppfattning att vi har stora problem på de ekonomiska områdena i den kristna kyrkan både i Sverige och i hela västvärlden.

    Poängen med min bloggtext var att lyfta fram vittnesbördet om Kristus, att jag nämnde att Rodney Alfven tjänade 3 miljoner var en parantes, det stod så i SVD. Jag tycker inte att det är omoraliskt att tjäna mycket pengar, det avgörande för en Kristi lärjunge är vad man gör med pengarna.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    I disagree. Jag menar att Jesus undervisning gäller hela livet och kan inte se att den pseudo-lutherska förpassningen av Jesus instruktioner till det privata eller det inre har sina rötter i bibeltexterna. Jesus och apostlarna fördömer konsekvent rikedomen och så gjorde också kyrkofäderna under dom första tre hundra åren och senare anabaptisterna mfl. Idag är många obekanta med att detta ens är ett kristet alternativ. Förbudet mot ränta var allmänt utbrett i den kristna kyrkan ända fram till den moderna tiden. När det gäller Wesley så är jag tveksam till det var han som sa detta (var det inte Finney?). Wesleys livsstil talar i alla fall ett helt annat språk, Wesley förkastade inspirerad av Jesus rikedomen och levde extremt enkelt.

    Jag skulle vilja peppa dig att läsa om evangelierna, tex Lukas, igen och se vad Jesus faktiskt säger om rikedomen. Det kan komma som en chock. :)

    Vad Alfven gör med sina pengar är inte en parentes. Det hjälper inte att säga ”herre, herre” om man inte gör som Jesus säger…

  • Dan

    Jonas,
    Du verkar ha svårt med rikedomen i sig. Gud hade en människa i gammaltestamentlig tid som han kallade för sin vän. Abraham var välsignad med en enorm rikedom och är inte på något sätt ensam om detta. Jesus undervisar inte om att det är fel med pengar. Han säger att det är begäret efter pengar som är fel.

    Ränteregler är väl inte viktigare än andra regler. Lever du själv i egendomsgemenskap med alla kristna runt omkring dig? Paulus ord om att kunna glädja sig i både fattigdomen och rikedomen är nog en bra balans i livet. Och att vi är villiga att göra det Gud lägger på våra hjärtan med vår ekonomi. Kan tänka mig att ett tiondegivande av Rodney har kunnat bli en fantastisk välsignelse för Guds verk. Man bör nog vara lite försiktig i sin kritik när det är Gud som dömer. Det kanske är en Guds välsignelse som man riktar sig emot…

    Hur som helst är ödmjukhet alltid klädsamt!

  • http://www.cucca.se Andreas Cucca

    Härligt att fler kristna både vågar och får mer utrymme i media att tala om evangeliet om vår frälsning! Skönt att det är annat än ”Plakat kristendom” med fördömmanden och allt vi är ”emot”. Skönt att vi får ut budskapet som förvandlar liv!!

    Ang egendomsgemenskap så är detta faktiskt en sak vi bara kan se i Jerusalemsförsamlingen och detta kan inte ses som en praksis bara vid extrema förhållanden.

    Jonas Lundström: Menar du konsekvent att mycket pengar på kontot är negativt?
    Kan inte dessa pengar brukas till mycket i Guds rike?
    Tänker på hur många kampanjer bland onådda folk, några miljoner skulle göra tex…

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Jonas:

    Tror jag delar en hel del av dina perspektiv. Jag fasineras av olika former av befrielse teologi.

    ”Det hjälper inte att säga “herre, herre” om man inte gör som Jesus säger”

    Det är en tolkning av detta citat. Men jag tolkar det delvis de som använder Jesus för egen vinning, de som använder Jesu för sin egen självrättfärdighet, och sist men inte minst de som är extremt ”jag” fokuserad, va säger dem inte? ”Har inte jag…har inte jag….har inte jag”- Jesus tar avstånd från allt sådant eftersom äran tillhör Herren allena, och vi har inte några gärningar att rosa oss själva av, oberoende va vi eventuelt har gjort i Guds rike.

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    DAN. Du tar upp en hel handfull argument. Jag vet inte hur mycket utrymme jag kan ta här, du får väl säga ifrån, Stefan?
    1) Ja, jag har svårt för rikedomen i sig. ”Ve över er rika”, säger Jesus (Lk 6:24) (och Jakob 5:1-).
    2) Jesus är vår ledare, inte Abraham. Mose lag (och innan) accepterar rikedom mm, men Jesus skärper och uppfyller lagen.
    3) Jesus säger inte att det är begäret efter pengar som är fel, det är Paulus som gör det i 1 Tim 6. Där framgår det också att Paulus ser viljan att vara rik som något destruktivt. Jesus kallar Mammon (aram. för rikedom) för orättfärdig i Luk 16.
    4) Jag tycker allt Jesus säger är viktigt, inklusive det han säger om lån.
    5) Jag lever i egendomsgemenskap (lite beroende på vad man menar med ordet).
    6) Att kritisera är inte att döma.
    7) Tiondegivande är en föreskrift i Mose lag. Där fanns det flera tionden till olika ändamål (man gav alltså inte 10% utan mer). Tionde är inte en princip som tillhör det nya förbundet.

    ANDREAS. Jerusalemförsamlingen är inte ”bara”. Egendomsgemenskapen beskrivs (tillsammans med under och tecken och annat) som ett direkt resultat av Andens gåva. Lukas ser Jerusalemförsamlingen som uppfyllelsen av Jesus instruktioner i Lukas. Dessutom finns tanken även i andra texter i NT, tex 2 Kor 8:14-15, och det är svårt att undanta ekonomin från tanken på ”koinonia” (djup delaktighet/gemenskap) som genomsyrar NT. Har man mycket pengar så bör man ge bort dom till dom fattiga, som Jesus säger (Lk 12:33). Att samla jordiska tillgångar på hög är något Jesus förbjuder sina lärlingar (Mt 6:19).

    MICHAEL. Agree.

  • Dan

    Jonas, jag gillar dig! Jag menar att Abrahams välsignelse är vår också. Jag utelämar självklara saker som att det är Jesus som är vår ledare, men det var väl ett misstag.

    Du har absolut en poäng men jag bara tyckte att det var lite ensidigt av dig att välja de citat du gjorde. Angående att kritisera och döma har du helt rätt, men även där kan ju framtoningen bli dömande även om man bara kritiserar.

    Jag menar att det finns ett falskt ”fattigdomsideal” som inte är bibliskt. Även om den sidan av myntet du beskriver är helt riktigt så läser jag rakt igenom bibeln båda GT och NT att Gud är överflödets Gud som vill låta vår bägare flöda över på alla livets områden. Ägodelar måste inte vara av ondo, vi kan ära Gud med våra ägodelar.

    Jag är förövrigt övertygad om att tiondegivandet är en evig princip. Mest för att jag ser att det fungerat i mitt liv men även för det vi kan läsa. T.ex. ”Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud” säger Jesus till fariseerna angånde pengar och skatt. Det enda han rimligtvis i deras begreppsvärld kan syfta på är ju tiondet och/eller offer. Men jag tror att ett offer som går utöver tiondet också kan tillhöra Gud om han ber om det. Jesu genomgående perspektiv är ju att vi ska ge allt, hela vårt liv, till Gud.

    Jesus säger mycket bra där i Matteus om att inte samla skatter på jorden utan i himlen och ”där vår skatt är skall vårt hjärta också vara”.

    Med eller utan rikedom så kan vi nog hålla oss till principen att låta Jesus vara herre i våra liv.

    Några godingar i sammanhanget:

    2 Kor 9:8
    Och Gud har makt att låta all nåd överflöda till er, så att ni alltid och under alla förhållanden har nog av allting och kan ge i överflöd till varje gott verk.
    Fil 4:12
    Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen. Jag kan vara mätt och jag kan vara hungrig, leva i överflöd och lida brist.
    1 Tess 5:18
    och tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus.

    Det sista får vi aldrig glömma.

    Med önskan om Guds RIKA välsignelser! ; )

  • Lasse

    Bra blogg överlag. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå att även folk som är med i församlingar sk få tjäna pngar, det är bra. Kan hålla med om att dte finns för många kristna pedoner som är alldeles för fega för att ens tala om för sina grannar eller närmsta arbetskamrater att det är kristna. Det är då inte så konstigt att de som syns i media inte talar tydligare. Jag har även jag en önskan att det skulle vara fler som agerar som Carola.

  • http://www.gudsvilja.se tomas

    Hejsan!

    välkomna till http://www.Gudsvilja.se
    Sanningens-sida där Guds ord lyfter slöjan av svenska kyrkan och förvandlar den till gehennas förgård i ditt sinne

  • http://www.myspace.com/zluggo_pop Larz Gustafsson

    Apg 5:29.

    Frågan är om man skattar högre att bli ärad av människor än att bli ärad av Gud.
    Vi är faktiskt kallade att vara dårar för Kristus.

  • http://bjornhorst.wordpress.com/ Björn Horst

    Jag finner denna blogpost lite blek måste jag säga. Det är väl egentligen inget ”konstigt” med att kristna som blir kända tonar ner sin tro. Har du läst kristi bruds blogg där hon skriver om alla häftiga platser och människor hon får träffa, men inte smack om sin tro.

    Problemet som jag ser det är alla dessa kändisar inom kristenheten, som använder Kristi kropp som en stege för sin ”karriär”. Det håller på att bli en ”överklass” inom vissa delar av kristenheten i Sverige, vilket jag finner osmakligt och taktlöst.



Subscribe to Stefan Swärd